SEAS-NVE fordobler Fiberpuljen – 72 nye lokalområder får nu fibernet

SEAS-NVE har valgt at fordoble Fiberpuljen – fra 50 til nu 100 millioner kroner. Dermed kan 72 nye lokalområder og 3300 private husstande og virksomheder på Sjælland, Lolland, Falster og øerne glæde sig over muligheden for at blive koblet på den digitale motorvej. Det betyder et stort løft for hele region Sjælland.
SEAS-NVE fordobler Fiberpuljen – fra 50 til nu 100 millioner og sender gravemaskinerne  på overarbejde. " Vi skal koble Sjælland og Øerne på den digitale motorvej. Landdistrikterne må ikke ende med at stå parkeret i nødsporet”, siger administrerende direktør i SEAS-NVE, Jesper Hjulmand.
SEAS-NVE fordobler Fiberpuljen – fra 50 til nu 100 millioner og sender gravemaskinerne på overarbejde. " Vi skal koble Sjælland og Øerne på den digitale motorvej. Landdistrikterne må ikke ende med at stå parkeret i nødsporet”, siger administrerende direktør i SEAS-NVE, Jesper Hjulmand.

150 millioner kroner. Så mange penge investerer energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE ekstraordinært i fibernet i 2017. Størstedelen af midlerne er øremærket områder, hvor borgere og virksomheder oplever langsomme internetforbindelser. Oprindeligt oprettede SEAS-NVE en pulje med 50 millioner kroner, der sammen med yderligere 50 millioner kroner skulle dække nogle af de mørke pletter i selskabets forsyningsområde, hvor internettet ikke lever op til nutidens krav. Men interessen var så overvældende, at man nu har lagt yderligere 50 millioner kroner i Fiberpuljen.

”Interessen har været overvældende stor. Vi har modtaget 170 ansøgninger og fået 5.000 tilkendegivelser fra borgere og virksomheder, som gerne ville have fibernet. Vi har derfor også valgt at fordoble Fiberpuljen, så vi investerer 100 millioner kroner. Det kommer til at give regionen et gevaldigt digitalt løft. Vi skal koble Sjælland og Øerne på den digitale motorvej. Landdistrikterne må ikke ende med at stå parkeret i nødsporet”, siger administrerende direktør i SEAS-NVE, Jesper Hjulmand.

De 100 millioner kroner rækker til at føre 72 af projekterne ud i livet. Der er allerede 2.000 tilmeldinger i områderne, som er spredt over hele SEAS-NVE’s forsyningsområde.

”Fiberpuljen har i overraskende høj grad fået borgerne i yderområderne til at finde sammen om at søge fibernet til deres lokalsamfund. Det oplever jeg som et fantastisk eksempel på den moderne andelsbevægelsens styrke. Det skaber resultater at finde sammen og engagere sig i udvikling af sit lokalsamfund”, siger Jesper Hjulmand.

En gave til yderområderne

I Fibia, der er ejet af SEAS-NVE og den østjyske energikoncern NRGi, glæder man sig til at komme i gang med at levere fibernet til de mange nye kunder.

”Det er en særlig stor glæde at kunne tilbyde lynhurtigt fibernet til nogle af de mange, som indtil nu har haft lange udsigter til at blive en del af det digitale Danmark. Nu får de Danmarks bedste internet og mulighed for tv og telefoni i topklasse. Det kan virkelig løfte nogle af disse områder. Så det er en gave, der ikke kan overvurderes, som SEAS-NVE her er kommet med”, siger Casper Holst-Christensen, der er administrerende direktør i Fibia.

Både SEAS-NVE og Fibia peger på betydningen for hele Region Sjælland, der er den del af Danmark, hvor flest adresser har utidssvarende internet. Mange har i dag begrænsede muligheder for at arbejde hjemmefra, kommunikere med det offentlige, streame tv-serier, lave lektier og mange selvfølgeligheder for størstedelen af danskerne. Derudover er sløvt internet kritisk for mange erhvervsdrivende i de mindre samfund.

”Hvis vi skal undgå, at udviklingen går i stå i de mindre samfund, er det helt afgørende at kunne tilbyde hurtigt og stabilt internet. Med Fiberpuljen har vi taget et skridt i den rigtige retning, og selv om der er lang vej til at dække alle adresser, så er det positivt, at vi nu kan levere fibernet til 2.000 borgere og virksomheder. Derudover kan yderligere cirka 1.300 adresser blive tilsluttet på et senere tidspunkt, når vi er færdige med at koble de nye områder på fibernet,” siger Casper Holst Christensen.

Ekstra pres på gravemaskinerne

Den kommende tid vil blive brugt på at planlægge de mange projekter, hvorefter entreprenørerne skal i gang med gravemaskinerne for at lægge de mange kilometer kabel i jorden.

”Vi skal i gang så mange steder, at vi med stor sandsynlighed ikke når at etablere alle nye områder i år. Men vi sætter alle tilgængelige ressourcer af i vores produktionsafdeling, og vi skal nok holde alle de nye kunder informeret undervejs,” siger Casper Holst-Christensen.

Se den komplette liste over  de 72 lokalområder  på www.fiberpuljen.dk

FAKTA

• Fiberpuljen er på 100 mio. kr., som er finansieret af SEAS-NVE. Desuden har SEAS-NVE investeret ekstraordinære 50 mio. kr. i hurtigere udrulning af allerede planlagte projekter i 2017.
  • De i alt 150 millioner kroner fra SEAS-NVE i 2017 skal bidrage til udviklingen i områder, der har svært ved at klare nutidens – og fremtidens – krav til hurtigt og stabilt internet.
  • Med den store ekstra investering fra SEAS-NVE, regner Fibia med at udbygge fibernettet for mere end en halv milliard kroner i 2017.
  • 34% af husstandene i Region Sjælland har en langsom internetforbindelse*. Dermed har de svært ved at klare nutidens – og fremtidens – krav.
  • Fibia, som både dækker store dele af Sjælland og Østjylland, leverer internet fra Waoo, der er kåret som Danmarks bedste internetudbyder seks år i træk**.

* Kilde: Energistyrelsen
** Loyalty Group. Bedst i test 2012-2017.

Yderligere informationer:

SEAS-NVE:
Presseansvarlig Pia Rosager Dinesen
E-mail: prd@seas-nve.dk
Mobil: 20221900

Fibia:
Kommunikationskonsulent Kasper Brøndum Andersen
E-mail: kan@fibia.dk
Mobil: 41746797

SEAS-NVE fordobler Fiberpuljen – fra 50 til nu 100 millioner og sender gravemaskinerne  på overarbejde i udkantsområderne.  " Vi skal koble Sjælland og Øerne på den digitale motorvej. Landdistrikterne må ikke ende med at stå parkeret i nødsporet”, siger administrerende direktør i SEAS-NVE, Jesper Hjulmand.
SEAS-NVE fordobler Fiberpuljen – fra 50 til nu 100 millioner og sender gravemaskinerne på overarbejde i udkantsområderne. " Vi skal koble Sjælland og Øerne på den digitale motorvej. Landdistrikterne må ikke ende med at stå parkeret i nødsporet”, siger administrerende direktør i SEAS-NVE, Jesper Hjulmand.