Økologisk LandsforeningØkologisk Landsforening

Se listen over initiativer: Sådan vil æg- og fjerkræbranchen komme problem til livs

Mandag den 1. november 2021 var Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening værter for et branchemøde i æg- og fjerkræbranchen med fokus på at komme brystbensfrakturer hos æglæggende høns til livs. Her er listen over de initiativer, som kom frem på mødet.

Rasmus Prehn holder oplæg til stormøde. Foto: Marendine Ladegaard

Brud på brystbenene hos høns, der lægger æg til de danske forbrugere, er et problem, som den samlede branche fra minister til producent må tage hånd om. Sådan lød det fra deltagerne til det store, samlende branchemøde for hele æg- og fjerkræbranchen, som Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse i mandags, den 1. november, var vært for i Aarhus.

Læs mere her.

Til mødet blev en lang række initiativer nævnt fra alle forskellige dele af branchen. Initiativerne omhandler både politisk pres på de store, internationale avlsfirmaer, yderligere forskning og samarbejde om årsagerne til bruddene samt initiativer ude hos de enkelte producenter. Nu er en samlet liste over de mange initiativer klar, og du kan læse den her.

Yderligere info:

Marendine Ladegaard, pressemedarbejder, 20 16 44 34

Mail: mkl@okologi.dk

Dyrenes Beskyttelse

Mail: presse@dyrenesbeskyttelse.dk

Rasmus Prehn holder oplæg til stormøde. Foto: Marendine Ladegaard

Økologisk Landsforening efterlyser bedre sammenhæng mellem landbrugsaftalen og Danmarks strategiske plan for landbrugsstøtten6.10.2021 14:42:09 CEST | Pressemeddelelse

Den strategiske CAP-plan spiller en helt central rolle for den grønne omstilling i Landbrugsaftalen. Skal det lykkes, skal der dog ske flere væsentlige justeringer. Helt konkret skal alle eco-schemes kunne kombineres med eco-scheme til økologi. Eco-schemes til arealer med klima-og biodiversitetsformål skal tillade græsning på arealerne. Planen skal honorere, at landmænd lader deres arealer udvikle sig til en god naturtilstand, og landmænd der allerede har givet naturen plads på dyrkningsarealerne, skal anerkendes for dette og ikke tvinges til at lave nye småbiotoper.