Se listen: Her er boligskaderne, vi får flest af

Hver fjerde dansker har haft skader på boligen inden for de seneste tre år, og især én skade dukker hyppigt op. Det viser skadetal samt en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige og NRGi.

Utætte rør, der har dryppet over en lang periode, pludselig sprængte rør eller pakninger, der sender vand rundt i hjemmet. Vandskader kan starte på mange måder, men de starter ofte ét sted. Ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige og NRGi viser nemlig, at hver fjerde boligskade de seneste tre år skete i VVS-installationer. Et billede der bliver bakket op af skadetal fra Gjensidige, der viser, at rør- og vandskader er de mest anmeldte boligskader.

”Det er især gamle rør og installationer med forskellige typer metal, der tærer og laver utætheder, eller ganske enkelt mange års slitage samt manglende vedligeholdelse, der er skyld i de fleste rør- og vandskader. Det er den type skade, vi ser suverænt flest af, og derfor matcher undersøgelsens resultater ganske fint det skadebillede, vi ser,” siger Henrik Sagild, direktør for Skade i Gjensidige.

Gennemgang af boligen kan forhindre mange skader

Mange større vandskader kan dog forhindres, hvis man er opmærksom på sine installationer, lyder det fra NRGi, der blandt andet laver tilstandsrapporter og yder anden rådgivning ved boligkøb.

”Når man renoverer sin bolig, er det en god ide at tænke VVS-installationerne ind i renoveringen, da de ofte er nedslidte og kan forårsage store og dyre følgeskader. Men det står desværre sjældent øverst på køberens ønskeseddel at bruge penge på rør og installationer, medmindre køkken eller badeværelse skal udskiftes,” siger Bo Halm Andersen fra NRGi og kommer med en opfordring;

”Vi anbefaler, at man altid holder et vågent øje med sine installationer. Når vi laver et boligeftersyn, råder vi ofte boligejerne til at få installeret en vandalarm. Det gør det muligt at opdage en eventuel utæthed i tide, hvormed man undgår, at den udvikler sig til en dyr følgeskade,” lyder det fra Bo Halm Andersen.

Top fem over boligskader (Kantar Gallup, 2022)

1. Skade på VVS-installationer 24 %
  2. Skade med fugt eller råd 15 %
  3. Skade på tag-konstruktion 14 %
  4. Skade på vinduer eller døre 12 %
  5. Skade med skadedyr 8 %

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.