Se kortet: Så attraktiv er din kommune at arbejde i

Højere månedsløn, større indbetalinger til pensionen fra arbejdsgiveren og flere jobs pr. indbygger er nogle af de kriterier, der gør, at kommunerne fra Region Hovedstaden er de mest attraktive at arbejde i. Dette konkluderer en ny undersøgelse, som sammenligningstjenesten Mikonomi.dk netop har udarbejdet.

En ny undersøgelse, foretaget af Mikonomi.dk, konkluderer, at Gentofte Kommune er den kommune, der er mest attraktiv at arbejde samt få job i. Derimod er Odsherred og Lolland Kommune de to mindst attraktive kommuner. Dette viser undersøgelsen, som kigger på månedsfortjeneste, pensionsindbetaling fra arbejdsgiveren, antallet af jobs og nye firmaer, langtidsledighed samt borgernes pendlingsafstand til og fra arbejde for hver enkelt kommune i Danmark.

Forskel på 24.000 kr. om måneden i løn

En af de største faktorer, der gør, at Gentofte Kommune og de resterende kommuner fra Region Hovedstaden, ligger i toppen i denne undersøgelse skyldes den høje månedsfortjeneste. En indbygger i Gentofte Kommune har i gennemsnit en månedsfortjeneste på 58.411 kr. Derimod har en indbygger fra Lolland Kommune en gennemsnitlig fortjeneste på 34.233 kr. om måneden. Derved tjener en indbygger i Gentofte Kommune i gennemsnit 24.178 kr. mere end en indbygger fra Lolland Kommune hver eneste måned.

Færre jobs og flere ledige

Fælles for en del af kommunerne i Region Sjælland er, at de har færre jobs pr. indbygger end landsgennemsnittet. Som et resultat af dette har disse ligeså ofte flere langtidsledige end landsgennemsnittet.

I gennemsnit har de danske kommuner jobs til 49,45% af deres indbyggere. Ligeså har kommunerne i gennemsnit 3,2 langtidsledige pr. tusinde indbygger. Tager man eksempelvis Odsherred Kommune, fra Region Sjælland, har de kun jobs til 36,78% af deres indbygger. Derudover har kommunen hele 5,53 langtidsledige pr. tusinde indbygger.

Du kan læse mere om undersøgelsen og se, hvor attraktiv din kommune er at arbejde samt få job i her.

Ønsker du at benytte kortet på din side, kan du blot kopiere denne kode: <iframe id="datawrapper-chart-I0CYp" src="//datawrapper.dwcdn.net/I0CYp/4/" scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" width="600" height="400"></iframe>

Mere end 25.000 danskere brugte det blå sygesikringskort: Husk at forny kortet inden sommerferien18.6.2019 09:27:02 CESTPressemeddelelse

I 2017 benyttede i alt 25.287 danskere sig af det blå sygesikringskort. 82,5% af disse er anmodninger fra udlandet om betaling, fordi en dansk borger er blevet behandlet i udlandet uden selv at betale regningen, også kaldet en E125 form. De resterende 17,5% består derimod af E126 anmodninger, som er ansøgninger om refusion til Styrelsen for Patientsikkerhed fra en dansk borger, der er blevet behandlet i udlandet og selv har betalt.

Pristest: Billån hos forhandler eller bank?4.6.2019 10:07:52 CESTPressemeddelelse

Det kan bedre betale sig at søge mod en bank fremfor en bilforhandler, hvis du skal optage et billån på under 200.000 kr.. Dette er konklusionen i en ny undersøgelse fra Mikonomi.dk. Først når bilen koster mere end 200.000 kr., er det billigere at optage lånet hos bilforhandleren i stedet for i banken. Du kan opnå en besparelse på 5.000 kr. ved at optage billånet i en bank fremfor hos en bilforhandler ved et lån på 100.000 kr. Derimod vil du ved et lån på 250.000 kr. kunne spare 5.500 kr. ved at optage billånet hos forhandleren i stedet for banken.

Se kortet: Så høj skal din indkomst være for at købe bolig i de danske kommune22.5.2019 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Ønsker du at købe en villa på 110 kvm, skal du ifølge en ny undersøgelse, foretaget af Mikonomi.dk, i gennemsnit have en årlig indkomst på 556.400 kr. Ikke overraskende er Frederiksberg Kommune den kommune, hvor du skal have den højeste indkomst. Her skal et par tjene næsten 2 mio. kr. om året sammen for at have råd til en bolig. Derimod skal man i Lolland Kommune kun tjene næsten 180.000 kr. om året for at få råd til samme størrelse villa.