A.P. Møller - Mærsk A/SA.P. Møller - Mærsk A/S

Se København fra verdens største skib

Danskerne får mulighed for en helt unik oplevelse, når verdens største skib tager en afstikker fra sin rute og lægger til kaj ved Langelinie i København fra den 23. til den 29. september.
Triple-E ved kaj i Tanjung Pelapas, Malaysia, på sin jomfrusejlads

Skibet som ankommer fra Gdansk, vil fremover sejle mellem Europa og Asien, hvor det vil anløbe 14 havne, herunder Århus, hvorfra en væsentlig del af Danmarks landbrugseksport udskibes.

Triple-E-skibet, som er nummer to i rækken af denne type containerskibe er 400 meter langt, 59 meter bredt, 73 meter højt, kan rumme mere end 18.000 20 fods containere. Skibet er ikke blot verdens største, men også det mest klimavenlige, og sætter med sit innovative design helt nye standarder for genbrug af materialer og reduktion af CO2-udledningen, som er nedbragt med hele 50 procent pr. container i forhold til den gennemsnitlige udledning på ruten mellem Asien og Europa.

Skibet lægger til ved Langelinie natten til den 23. september, og åbnes for offentligheden den 25. september, hvor man fra en del af det 12.000 kvm store udstillingsområde på kajen kan se med, når skibet navngives af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen. Det sker klokken 10.00 til 12.00 og herefter åbnes skibet for interesserede kl 13.00.

I udstillingsområdet kan besøgende prøve kræfter som Triple-E-kaptajn i en simulator, få indsigt i livet som søfarende, og lære meget mere om containershippings centrale rolle i verdenshandlen, og hvad der egentligt fragtes rundt i containerne.

”Med arrangementet ønsker vi ikke blot at vise skibet frem for skibsinteresserede, men at give alle et større indblik i containerskibets centrale rolle i verdenshandlen, når der hver dag bringes millioner af varer på tværs af verdenshavene. Varer, som vi alle tager for givet i vores dagligdag,” siger Chief Operating Officer i Mærsk Line, Morten Engelstoft.

Det er gratis at besøge skib og udstillingsområde, men rundtur på skibet kræver billet, som kan bookes via Billetnet fra onsdag 4. september kl 10.00. Det er muligt at bestille op til fire billetter pr. person og turen bringer gæsterne forbi blandt andet kaptajnens kahyt, besætningens beboelseskvarter, skibets redningsbåde og ikke mindst skibsbroen, som i mere end 50 m højde tilbyder et spektakulært kig ud over København fra vandsiden.

Praktisk information:
Udstillingsområdet er åbent for gæster fra den 25. september til den 29. september kl 10.00 – 19.00.

Skibet er åbent onsdag den 25. september kl 13.00 – 19.00 og torsdag, den 26. september til søndag, den 29. september fra kl 10.00 – 19.00.

Skibet forlader Københavns havn den 29. september sent på aftenen, og sejler til Gøteborg.

Der er mulighed for en selvguided rundtur på skibet hvert kvarter – turen varer cirka en time. Praktisk tøj og fodtøj, samt god fysisk form er en forudsætning, da rundvisningen kræver hele 16 etagers gang op og ned ad trapper. Baggage og løse genstande må ikke medbringes på skibet, og der vil være sikkerhedscheck før ombordstigning.

Det anbefales, at besøgende benytter offentlig transport til Langelinie, da der er meget begrænset adgang for biler til området.

Find mere information på www.worldslargestship.com eller ved at hente Mærsk Lines Triple-E CPH-app via iTunes Store og Google Play. Du kan også følge med på Facebook.

Triple-E ved kaj i Tanjung Pelapas, Malaysia, på sin jomfrusejlads

Information om A.P. Møller - Mærsk A/S

A.P. Møller - Mærsk A/S
Esplanaden 50