Se, hvor meget bolig de studerende får for SU’en i Danmark

Alle danske studerende får det samme i SU – men det er ikke alle, der får lige meget for deres penge. Med BoligPortals interaktive husleje-kort, kan du lynhurtigt se, om du får mere bolig for pengene i nabokommunen.

Det er svært at få SU’en til at række til både bolig, mad og fornøjelser i de store studiebyer, og mange studerende bor i små lejeboliger, der sluger en stor del af SU’en. Sådan behøver det dog ikke at være, for lige på den anden side af kommunegrænsen kan de studerende få mange flere kvadratmeter for SU’en.

BoligPortal har som Danmarks største udbyder af lejeboliger samlet data fra sidste års 71.300 lejeboliger, og plottet huslejepriserne ind på et interaktivt kort. Det viser tydelige forskelle på, hvor meget du som studerende får for din SU i Danmark.

Kortet angiver med en farveskala, hvor mange kvadratmeter de studerende kan få for det månedlige SU-beløb på 6.090 kroner. Farverne viser, at jo større byen er, jo højere er huslejen, men i kommunerne lige omkring studiebyerne er der rigtig mange penge at spare.

Find eller embed BoligPortals interaktive kort her.

Huslejen er grønnere på den anden side

S-toget eller bussen kan blive den studerendes bedste ven, hvis studielivet skal være mere frit og sjovt.

Studerende i Aarhus vil med et hurtigt øjekast kunne konkludere, at SU’en rækker meget længere i eksempelvis nabokommunen Skanderborg. Med et par klik på kortet viser det sig, at lejere i Aarhus Kommune får 42 kvadratmeter lejebolig for hele SU’en, mens kvadratmeterprisen i Skanderborg er så lav, at man kan få hele 70 kvadratmeter for SU-beløbet.

I Frederiksberg og Københavns Kommune finder man en ærgerlig Danmarksrekord på det interaktive kort. Med 33 boligkvadratmeter for SU-beløbet i København og 30 kvadratmeter i Frederiksberg, er det nemlig de studerende i Danmark, som får allermindst for deres SU. Her kan man med fordel kigge mod Gladsaxe, Rødovre eller Dragør Kommune, hvor der er op til 12 kvadratmeter mere at få for samme pris som i Frederiksberg Kommune.

I Aalborg kan studerende få en bemærkelsesværdig besparelse, hvis de flytter over kommunegrænsen. Nabokommunen Brønderslev er en af landets billigste kommuner at bo til leje i, og her kan man få 45 flere kvadratmeter at boltre sig på, end hvis man boede til leje i Aalborg.

Stort bolig-potentiale udenfor centrum

Det er en realitet, at lejeboligmarkedet er en hård størrelse at give sig i kast med som studerende, men det kan lade sig gøre at finde en lejebolig til studievenlige priser, fortæller BoligPortals adm. direktør, Anders Hyldborg.

- Vi arbejder for at alle studerende, uanset hvor i landet de bor, kan få en studievenlig lejebolig. Det er fortsat en udfordring at finde studieboliger i de store byer, men vi kan også se, at der er uudnyttet potentiale i kommunerne og byerne omkring studiebyerne. Vores råd til de studerende er, at være fleksibel i kriterierne til en bolig, og at kigge efter lejebolig i pendlerafstand, for så er det ofte nemmere og billigere at bo til leje, siger BoligPortals adm. direktør, Anders Hyldborg.

Anders Hyldborg opfordrer samtidig de danske boligejere til at overveje muligheden for at udleje ekstraværelset til en studerende.

- Hvis ungerne er flyttet hjemmefra, eller gæsteværelset står ubrugt hen, så er der rigtig god mulighed for at finde en fornuftig lejer til sit værelse. Der er stor efterspørgsel på værelser over hele landet, og det er faktisk ret simpelt at tjene lidt ekstra ved at udleje et værelse. Og så hjælper man selvfølgelig samtidig en studerende, siger BoligPortals adm. direktør, Anders Hyldborg.