WWF Verdensnaturfonden

Se billederne: WWF Verdensnaturfonden udsætter 600 sjældne sommerfugle på Sydsjælland

For 200 år siden levede der et stort antal ikoniske dyre- og plantearter på Knudshoved Odde. De fleste er desværre forsvundet. Nu har WWF Verdensnaturfonden genskabt naturen i området, så flere truede og sårbare dyrearter kan klare sig. Formålet er at skabe stærke selvreproducerende bestande.

Der er kun få procent rigtig vild natur tilbage i Danmark. Samtidig er mange dyr og planter – især de mest truede og sårbare arter – i tilbagegang. I alt er 1.844 danske arter truede. Den udvikling arbejder WWF Verdensnaturfonden hver dag for at vende.

En af de arter, der er i kraftig tilbagegang, er okkergul pletvinge. Den smukke sommerfugl var tidligere udbredt over store dele af landet, men er i dag næsten helt forsvundet på Sjælland, herunder fra naturområdet Knudshoved Odde.

Men nu vender sommerfuglen tilbage til det sydsjællandske landskab.

Konkret udsætter WWF Verdensnaturfonden hele 600 eksemplarer af netop okkergul pletvinge. Det sker, efter WWF Verdensnaturfonden i længere tid har arbejdet med at opdrætte sommerfuglene og samtidig genskabt og genoprettet naturområdet på Knudshoved Odde.

Naturorganisationen glæder sig over, at sommerfuglene nu kan komme på vingerne i naturen.

”Det er fantastisk, at vi nu er så langt med projektet og med at genskabe naturen, at vi kan sætte sommerfuglene ud i naturen. Vi har genskabt et stort blomsterrigt, varieret naturområde, som passer godt til truede og sårbare arter. Det giver den nødvendige infrastruktur, så vi kan få robuste, selvreproducerende bestande af sårbare og truede sommerfugle her på Knudshoved Odde,” siger Anne-Kristine Sverdrup, seniorrådgiver inden for dansk natur i WWF Verdensnaturfonden.

Okkergul pletvinge betegnes som ”sårbar” ifølge den danske Rødliste, som er en oversigt over uddøde, truede og sårbare i Danmark.

I næste måned udsætter WWF Verdensnaturfonden yderligere to sommerfuglearter, hvoraf den ene, markperlemorsommerfuglen, betragtes som særligt truet. WWF Verdensnaturfonden udsætter også to stærkt truede biller, grøn og sort pragttorbist, som ligeledes er forsvundet fra naturområdet, som ejes af Rosenfeldt Gods.

WWF genopretter dansk natur til gavn for biodiversiteten

Projektet er et af flere store danske naturprojekter, som WWF Verdensnaturfonden igangsatte i 2022. Via naturprojekterne genopretter WWF Verdensnaturfonden sammen med en række danske fonde naturområder, etablerer levesteder og giver en håndsrækning til en række fredede, truede og sårbare danske dyrearter.

Blandt projekterne er Knudshoved Odde på Sydsjælland, som indtil for 200 år siden var et stort, sammenhængende landskab med et stort antal ikoniske dyre- og plantearter. I alt genskaber WWF Verdensnaturfonden et 10 hektar stort areal i området.

Ifølge Anne-Kristine Sverdrup har Danmarks natur akut behov for hjælp, hvis vi skal lykkes med at redde de mest truede arter.

”Der er kun få procent rigtig vild natur i Danmark. Halvdelen af vores arter af fugle, krybdyr og sommerfugle er i tilbagegang. Det er alarmerende. Derfor er det enormt vigtigt, at vi investerer i den danske natur, så vi kan genoprette naturen og beskytte både arterne og deres levesteder. Vi tror nemlig på, at en bedre og sundere dansk natur med højere biodiversitet vil kunne give os alle bedre naturoplevelser,” siger hun.

Målsætninger for WWF-projektet ”Det Gamle Land” på Knudshoved Odde

• At etablere ti hektar skovområde med ekstraordinær naturværdi
  • At etablere cirka otte hektar skovlysning
  • At opdrætte og genudsætte tre forsvundne sommerfuglearter over tre år for at skabe livskraftige bestande ved projektets afslutning i 2024
  • At fordoble veterantræernes forventede levealder, så bøg og eg kan blive langt ældre
  • At sikre den ene af Danmarks to sidste bestande af billen sort pragttorbist ved indsamling, opdræt og udsætning. I alt udsættes 2.000 til 3.000 biller i projektperioden
  • At skabe en genetisk reservebestand af Danmarks sidste bestand af grøn pragttorbist gennem opdræt og udsætning. I alt udsættes 3.000 til 4.500 biller i projektperioden

Om WWF Verdensnaturfonden

WWF (World Wide Fund for Nature) er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF har kontorer i flere end 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. Den danske afdeling, WWF Verdensnaturfonden, blev grundlagt i 1972 af Hans Kongelige Højhed Prins Henrik. Læs mere på wwf.dk.

Følg pressemeddelelser fra WWF Verdensnaturfonden

Flere pressemeddelelser fra WWF Verdensnaturfonden