Science Based Targets-initiative godkender hummels klimamål

Det danske sportstøjsbrand hummel har netop fået godkendt sine klimamål af Science Based Targets initiative (SBTi) – en bekræftelse af virksomhedens forpligtigelse til at reducere sit miljømæssige fodaftryk.
En af hummels største leverandører producerer selv grøn energi og har allerede committed sig til SBTi.

Science Based Targets initiative har verificeret hummels mål om at reducere sine totalte scope 1 og scope 2 drivshusgasemissioner med 60 procent inden 2031 sammenlignet med 2021.

Derudover har hummel forpligtet sig til at reducere sine scope 3 drivhusgasemissioner, som omfatter varer og ydelser, med 55 procent per købt produkt inden for samme tidsramme. Samtidig har hummel også forpligtet sig til, at 33 procent af virksomhedens leverandører skal have videnskabeligt baserede klimamål i 2026.

De videnskabsbaserede mål sørger for en klar defineret vej for hummel til at reducere sine udledninger af drivhusgasser og er med til at sikre løbende fremskridt.

”Vi er stolte over, at vores klimamål er blevet verificeret af SBTi, og vi forpligter os nu til at samarbejde med vores partnere og leverandører om at opnå dem. Godkendelsen er et vigtigt skridt på vores rejse inden for dette område og understøtter samtidig vores ambition om at skabe en bedre fremtid for os selv, vores kunder og vores planet,” siger hummel CEO Allan Vad Nielsen.

Vil skabe værdi på den lange bane
Det danske sportstøjsbrand fortsætter nu det arbejde, som blev igangsat for flere år siden om at reducere sin CO2-udledning og opnå de godkendte klimamål fra SBTi.

Her er der blandt andet fokus på at øge andelen af organiske- og genbrugsmaterialer, samarbejde med leverandører om at reducere deres CO2-udledning, investere i ny teknologi og udvælge speditører, der aktivt arbejder på at reducere deres CO2-udledning i forbindelse med transport.

hummel sigter efter at evaluere sine fremskridt hvert år op imod virksomhedens kortsigtede mål med det formål at kunne etablere endnu mere ambitiøse mål i fremtiden.

”Som et globalt sportstøjsbrand spiller vi en afgørende rolle i kampen mod klimaforandringerne, og derfor har vi en klar ambition om at reducere vores miljøpåvirkning. Det vil vi gøre ved at spore og reducere vores drivhusgasemissioner og gradvist rykke tættere på vores godkendte mål fra SBTi, da vi ser det som en forudsætning for at kunne skabe en reel værdi på den lange bane for vores forretning, interessenter og samfund,” slutter Allan Vad Nielsen.

På internationalt plan har mere end 2.000 virksomheder fået valideret deres klimamål af SBTi, og hummel slutter sig nu til en række store globale brands som Ørsted, Vestas, Novo Nordisk, LEGO og Carlsberg.