Scape Technologies lander første ordre fra BMW

Scape Technologies, der udvikler og markedsfører bin-picking løsninger til industrirobotter, afslutter første halvår med en ordre på to bin-picking systemer til den tyske bilkoncern.

Bilindustrien er i forvejen Scape Technologies største markedsområde, men dette er den første ordre fra BMW. Købet af de to første SCAPE Bin-Picker systemer sker som led i BMWs koncernens investeringer i nye fuldautomatiske produktionsanlæg.

Aftalen med BMW er indgået ultimo juni 2019 og implementeres gennem MATADOR Automation s.r.o. i Slovakiet, der er en veletableret TIER 1 leverandør til bilindustrien og en del af Matador Group, som har afdelinger i Tjekkiet, Slovakiet og Rusland.

Ved samme lejlighed har MATADOR Group og Scape Technologies indgået en samarbejdsaftale, der åbner muligheden for salg af SCAPE Bin-Pickers til MATADOR Groups øvrige industrikunder.

”Denne ordre på to systemer er et vigtigt gennembrud for Scape hos BMW og genbekræfter vores styrkeposition i en særdeles krævende branche. Vi håber selvsagt, at disse to første bin-pickere kan bane vejen for flere salg til BMW," siger CEO Søren Bøving-Andersen, Scape Technologies og tilføjer: ”Vores strategi er at skalere via en udvidet salgskanal og vi er derfor glade for den nye aftale, som kan åbne for nysalg til andre kunder via den nye partner MATADOR Group.”

Om Scape Technologies
Scape Technologies, der er beliggende i Odense og stiftet i 2004, er en fokuseret robotteknologisk virksomhed, der har udviklet den unikke bin-picking løsning, SCAPE Bin-Picker, som sælges til produktions-virksomheder, primært i bilindustrien, men efterhånden også i andre brancher, herunder køkken- og hårde hvidevareindustrien.

Scape Technologies’ avancerede løsning integrerer gribeenheder, sensorer, kameraer og egenudviklet software til hurtig, driftssikker og præcis opsamling, kontrol og placering af delkomponenter og emner, der leveres ustruktureret i kasser – heraf begrebet bin-picking. Teknologien bruges blandt andet til montage af halvfabrikata, emnelevering til maskiner, kvalitetskontrol og pakning. Løsningen bygger blandt andet på en algoritme, som gør det muligt for en robot med kamera at omsætte billeddata tilstrækkeligt hurtigt til, at robotten kan arbejde hurtigt og sikkert med håndteringen af emnerne.

Scape Technologies har blandt andet kunder i Sverige, Tyskland, Danmark, Frankrig og Kina og tilbyder en komplet løsning med fuldt integrerede komponenter og softwaremoduler. Det skaber et sammenhængende og effektivt produkt, som kan kobles direkte sammen med de førende seksaksede robotmærker, der anvendes i industrien – som for eksempel KUKA, ABB, Kawasaki, Universal Robots med flere. Navnet SCAPE er en forkortelse af ”Smart Classifier and Pose Estimation”.

Ordren fra BMW ændrer ikke ved selskabets allerede udmeldte forventninger til indeværende regnskabsår. Scape Technologies offentliggør resultat af første halvår 2019 i august.

Kina-klog amerikaner håndplukket il OnRobots ambitiøse satsning i Asien17.7.2019 07:00:00 CESTNyhed

Den danske eksportvirksomhed OnRobot har rekrutteret en unik hybrid-profil til at sikre succes på det asiatiske marked. Han har allerede én gang etableret en dansk robotvirksomhed i den region, og nu skal succesen gentages. James Taylor er født, opvokset og uddannet i USA, mens han primært har gjort karriere i lederstillinger inden for forretningsudvikling og marketing i teknologivirksomheder i Shanghai.

Navnenyt: Blue Ocean Robotics styrkes med garvet robotekspert2.7.2019 07:30:00 CESTNyhed

Blue Ocean Robotics, der udvikler, producerer og sælger servicerobotter indenfor sundhed, hospitality, byggeri og landbrug, har netop ansat Carl Erik Skjølstrup som Vice President of Production på baggrund af hans erfaring fra blandt andet Vestas, LEGO, Newtec og senest Blue Workforce. Dermed sluttes ringen for Carl Erik Skjølstrup, som i 80’erne under sit studium i Japan blev hyret af Lindøværftet til at introducere japanske robotter til miljøet, som siden udviklede sig til den internationalt anerkendte robotklynge i Odense.

Robot-sammenhold i Odense skaber millionværdi28.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

Der lå mange milliarder i tegnebøgerne på spring efter en god investering hos de 150 investorer, der gæstede Odense Investor Summit i denne uge. Så de potentielle guldkalve skinnede i rampelyset, da 32 udvalgte danske og internationale virksomheder præsenterede sine visioner på det største arrangement for direkte investeringer i den verdensberømte danske robotklynge. Med en anslået vækst på op til 300 procent inden 2025 udgør den danske robotindustri en unik mulighed for at investere, så interessen var større end nogensinde før.

Virksomheder og ansatte går glip af teknologi-gevinster24.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

I den danske industri er der stadig mange tunge løft og opslidende håndtering af paller, selvom fuldautomatiske pallemagasiner og førerløse trucks, AGV’er, kan automatisere hele pallehåndteringen og derved aflaste medarbejderne. Men mange virksomheder tøver desværre med indføre automatiserede teknologier og gør i stedet bare, som de plejer. Også selvom mangel på arbejdskraft banker på døren i hele industrien.