SAS-ledelsen angriber igen den danske model

SAS-ledelsen bruger pilotstrejken som undskyldning for at søge konkursbeskyttelse i USA og lave en rekonstruktion af selskabet. Men ledelsens ansøgning til den amerikanske ret fylder flere hundrede sider, og de har planlagt det i månedsvis.

Ledelsen i SAS har søgt konkursbeskyttelse under amerikansk ret og går efter at lave en rekonstruktion af selskabet. I den forbindelse udtaler forhandlingschef i Dansk Metal Keld Bækkelund Hansen:

”Det bekræfter desværre det klare indtryk, vi har fået under forhandlingerne med SAS-ledelsen. De har på intet tidspunkt reelt ønsket en aftale med deres medarbejdere. Det har været spil for galleriet. Hver gang ledelsen fik det, de bad om i forhandlingerne, fremsatte de nye krav”.

”Vi havde forhandlet en aftale på plads i Stockholm, som SAS-ledelsen valgte at løbe fra og stille nye krav til. De er bevidst gået efter en konflikt, så de nu kan sige, det er medarbejdernes skyld. Ansøgningen til konkursbeskyttelse under amerikansk ret fylder flere hundrede sider, så det siger sig selv, at de nok ikke har lavet det over natten. Det har været flere måneder undervejs. Det er under lavmålet, at ledelsen nu fremstiller det som om, det er piloternes skyld”.

”Nu bruger de amerikansk ret til at presse medarbejderne. Det er endnu et angreb fra SAS-ledelsen på den danske model. Det er en rystende adfærd fra en virksomhed, der har den danske stat i ryggen”.

Dansk Metal: Regeringens reform løser ikke grøn flaskehals26.9.2022 11:01:33 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har med ”Danmark kan mere III” lanceret en reform af universitetsuddannelserne for at styrke dimittendernes overgang til arbejdsmarkedet og beskæftigelse. Regeringen lægger samtidigt op til en omfordeling i uddannelsessystemet, som er helt nødvendig. Men i udspillet er det uklart, hvad provenuet skal gå til, og investeringerne kommer for sent, hvis Danmark skal gennemføre 70 procents-målsætningen i 2030.