Sårbare unge flokkes om LivaRehab

Efter lidt mere end et år med base i Vordingborg har LivaRehab Sydsjælland, der henvender sig til mennesker med skader fra prostitution og seksuelle overgreb, hjulpet 62 unge sårbare sydsjællandske kvinder og mænd.

Ingen, der beder om hjælp, skal gå forgæves. Var udgangspunktet da LivaRehab i fællesskab med Trygfonden og Vordingborg Kommune satte sig for at skabe et tilbud målrettet udsatte unge. Det blev til det gratis rådgivningstilbud TrygUngdom, som nu allerede et halvt år inden projekt afslutning har nået sine måltal på 60 unge.

"Vi syntes ikke at det var rimeligt at de unge i Sydsjælland ikke skulle have de samme muligheder for støtte, som de københavnske unge. Og tallene viser tydeligt, at vi havde ret i vores formodning om at der var et stor behov", siger direktør for LivaRehab, Flora Ghosh.

"Det er en succes, der forpligter. Nu hvor vi kan se at der har været et behov for at støtte op om denne gruppe, skal vi arbejde på at få lov til at fortsætte. Det skylder vi de unge", fortsætter hun.

I Vordingborg Kommune er de også glade for at initiativet er nået ud til så mange.

" Vi skønner på den meget kvalificerede indsats LivaRehab står for. En indsats der betyder meget for netopdenne gruppe af sårbare unge. Vi glæder os over, at det har været muligt for LivaRehab at samle eksterne midler til også at understøtte borgere der bor uden for København", siger Kim Petersen (V), der er formand for sundheds- og psykiatriudvalget i Vordingborg Kommune.

"Erfaringer med gråzoneprostitution, vold og overgreb er svære at tale om, så vi er glade for at så mange har haft modet til at gøre det", siger Helle Linnet, der er socialchef i Vordingborg Kommune.

Yderligere information:

LivaRehab kan kontaktes på telefon: 5371 6102

LivaRehab blev etableret i 2011 og har til formål at skabe et helhedsorienteret og tværfagligt behandlingstilbud til mennesker, med skadevirkninger fra prostitution, vold eller seksuelt misbrug. LivaRehab hjælper årligt knap 130 kvinder, mænd og transpersoner med prostitutionsskader videre i deres liv.