Sanktioner af historisk kaliber er nødvendige

Invasionen i Ukraine er et historisk anslag mod europæiske grundværdier, som kræver tungt modsvar, mener Europabevægelsens formandskab.
Foto af Euromajdan-demonstration i Kiev

Europabevægelsen fordømmer den russiske invasion af Ukraine, som er indledt over nattens forløb, fortæller formand Stine Bosse.

- De Europæiske Menneskerettigheder, EU og vores orden er oprettet i kølvandet på 2. verdenskrig. Ukrainerne står først og fremmest midt i krig, og samtidig ser vi en historisk aggression fra en stormagt mod de europæiske grundværdier, siger formand Stine Bosse.

Stine Bosse forventer, at EU's statsledere og udenrigsministre inden længe annoncerer en samlet sanktionspakke.

- Situationen retfærdiggør en fuld sanktionspakke mod Rusland af historisk kaliber. Rusland bør blandt andet smides af SWIFT-systemet (banksektorens kommunikationssystem). Vi må og skal signalere, at Rusland vil påføre sig helt uoverstigelige konsekvenser i takt med yderligere krigsførelse, siger Stine Bosse.

Ukrainerne ønsker at vælge europæiske grundværdier til

Europabevægelsens ene næstformand Jens-Kristian Lütken er netop denne weekend hjemvendt fra et besøg i Ukraine, hvor han tidligere har været valgobservatør. Han kalder på støtte til ukrainerne.

- Ukrainerne ønsker at vælge europæiske grundværdier til. Det er helt tydeligt for mig gennem de samtaler, jeg har taget med borgerne. Det er os historisk magtpålæggende, at vi står fast på deres ret til at tilvælge deres egen fremtid, siger Jens-Kristian Lütken.

Europabevægelsens anden næstformand Mads Samsing lægger vægt på, at tiden nødvendiggør endnu mere fuldtonet dansk EU-opbakning.

- Europa skal stå sammen, og EU skal reagere samlet. Denne situation viser med al tydelighed, hvorfor vi skal være i hjertet af EU, hvilket også må og skal indebære et opgør med forsvarsforbeholdet.

Europabevægelsen blev grundlagt i 1948 med formålet om at værne om europæiske grundværdier - demokrati, frihedsrettigheder og fred - i kølvandet på 2. verdenskrig.

Foto af Euromajdan-demonstration i Kiev