Sandahl: Vigtig hjælpepakke skal holde hånden under arbejdspladserne

Med de markante tiltag for at inddæmme smittefaren har regeringen vist en vigtig og nødvendig handlekraft for at håndtere coronasmitten og passe på danskerne. Og med hjælpepakken i dag kommer der nu tiltrængt hjælp til at begrænse de negative konsekvenser for danske arbejdspladser og vores økonomi, vurderer DI.

- Vi står i en helt ekstraordinær og vanskelig situation. Virksomhederne knokler på højtryk for at håndtere situationen. Det gælder i forhold til medarbejdernes sikkerhed, men det gælder også i forhold til at holde forretningen oven vande og undgå store tab af job og kunder. Derfor er regeringens tiltag både kærkomne og vigtige – og som finansministeren slår fast, bliver der brug for yderligere skridt, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han ser positivt på, at regeringen har været lydhør og nu sørger for, at arbejdsgiverne kan få sygedagpengerefusion fra dag 1 for de medarbejdere, der er syge eller sendt i karantæne, og at medarbejderne kan gå på nedsat tid.

- Virksomhederne står lige nu i en meget presset situation, samtidig med at flere og flere medarbejdere må blive hjemme. Det er selvfølgelig ikke holdbart, og tiltaget fra regeringen om at give sygedagpengerefusion for medarbejdere, der er syge eller i karantæne, er et vigtigt skridt i den rigtige retning, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han fortsætter:

- Det næste vigtige skridt bliver at finde en model for, hvordan vi sammen med regeringen håndterer, at virksomhederne i vidt omfang må sende medarbejdere hjem, fordi der mangler ordrer, eller de ikke er i stand til at producere. Det skal vi have løst, så vi bedst muligt holder hånden under vores arbejdspladserne. Den opgave haster, siger DI-direktøren.

Foruden tiltaget om sygedagpenge rummer hjælpepakken flere vigtige tiltag, som skal afhjælpe det massive pres på likviditeten i virksomhederne.

- Mange virksomheder mærker et massivt pres på likviditeten. Derfor falder det mildest talt på et tørt sted, at regeringen nu kommer med konkrete tiltag til at afhjælpe presset ikke mindst på vores mange små og mellemstore virksomheder, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

DI helt enig med vismændene: Hjælpepakkerne skal ud at virke – hurtigst muligt24.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

De økonomiske vismænd, der også udgør Produktivitetsrådet, har i dag offentliggjort deres produktivitetsrapport med vismændenes vurdering af produktivitetsudviklingen. Derudover indeholder rapporten en vurdering af de økonomiske tiltag i relation til coronakrisen. Dansk Industri mener, at vismændene har en vigtig pointe i forhold til de vedtagne hjælpepakker: De skal være så enkle som muligt – og sættes i værk med det samme.