Sandahl: Ny kilometerafgift vil ramme yderområderne
Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet har fremlagt en aftale om en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiltransport, der vil gøre det dyrere at køre lastbil i Danmark. Prisen bliver ca. 1,30 kr. pr. kilometer. Den regning ender med at lande hos de virksomheder, der er mest afhængige af, at lastbiler kan køre deres varer til og fra virksomheden.
- Den nye vejafgift for lastbiler betyder, at det bliver markant dyrere for dansk erhvervsliv at få leveret råvarer og kørt produkter ud til kunder i både Danmark og udlandet. Det gælder særligt for de virksomheder, der ligger i Danmarks geografiske yderområder, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri (DI).
Frem for en løsrevet kilometerafgift anbefaler DI en samlet plan for at nedbringe transporterhvervets CO2-aftryk.
- Selvfølgelig skal det være mere attraktivt at køre grønt, for vi har en bunden opgave i at mindske udledningen. Men det kan man altså gøre med større klimaeffekt ved at give tilskud til grønne lastbiler og sænke afgifterne på grønne drivmidler, siger Lars Sandahl Sørensen.
Ny byrde på erhvervslivet
Der er i forvejen både energiafgifter og CO2-afgifter på diesel, og derfor bliver vejafgiften blot endnu en til samlingen. Faktisk svarer afgiften til en stigning i dieselprisen på 3-4 kr. pr. liter.
- Det er en ekstra regning, som kan være svær at tjene hjem igen, og virksomheder risikerer at måtte flytte mod storbyerne eller sågar lukke. Det irriterer mig, at der bliver lagt en ny byrde på dansk erhvervsliv, og oven i købet uden at afgiften går tilbage til den grønne omstilling af transportsektoren, lyder det fra DI-direktøren.
Den planlagte vejafgift kan altså blive en bekostelig affære for yderområderne, hvor transportbehovet i forvejen er langt større. Dermed vil den skabe ulige konkurrenceforhold mellem land og by.
- Dansk erhvervsliv og danskerne er helt afhængige af en effektiv varetransport med lastbiler til og fra virksomhederne. Den nye vejafgift vil fordyre de danske forsyningskæder, hvilket vil forringe deres konkurrenceevne og gøre helt almindelige varer dyrere for forbrugerne, fordi fragten bliver dyrere, siger Lars Sandahl Sørensen.
Kontakter
For yderligere oplysninger kontakt presserådgiver Ben Ron på tlf. 2830 5452.
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI-direktør: Selv om Danmark er lille skal der være mere plads til store grønne ambitioner23.4.2024 12:01:59 CEST | Pressemeddelelse
Klimarådet har i dag præsenteret en række bud på, hvordan Danmarks arealer kan blive mere grønne. Ifølge landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, er det afgørende, at vi i fremtiden høster et større grønt udbytte på alle arealer.
Her er vinderne af Danish Diversity Awards 202419.4.2024 11:39:57 CEST | Pressemeddelelse
Den 18. april var der prisregn over en række personer og virksomheder, som har gjort noget helt særligt for at fremme diversitet og inklusion i dansk erhvervsliv. De blev hyldet ved Danish Diversity Awards 2024, som Goodtalks og Dansk Industri står bag.
DI: De aftalte nedskæringer på universiteterne udfordrer dansk erhvervslivs fremtid19.4.2024 11:20:59 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelses- og forskningsministeren har netop offentliggjort en politisk aftale om den såkaldte sektordimensionering. Den vil øge manglen på højt kvalificerede medarbejdere i dansk erhvervsliv, mener Dansk Industri.
DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation
Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.
DI: Private aktører skal sikre løftet om valgfrihed til de ældre18.4.2024 19:32:54 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Industri (DI) roser aftalepartierne bag ældrereformen for at have fokus på de ældres frie valg. Erhvervsorganisationen understreger samtidigt, at de private velfærdsaktører er nødt til at spille en stor rolle, når det frie valg skal omsættes til virkelighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum