Sandahl: Ny kilometerafgift vil ramme yderområderne

Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet har fremlagt en aftale om en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiltransport, der vil gøre det dyrere at køre lastbil i Danmark. Prisen bliver ca. 1,30 kr. pr. kilometer. Den regning ender med at lande hos de virksomheder, der er mest afhængige af, at lastbiler kan køre deres varer til og fra virksomheden.
- Den nye vejafgift for lastbiler betyder, at det bliver markant dyrere for dansk erhvervsliv at få leveret råvarer og kørt produkter ud til kunder i både Danmark og udlandet. Det gælder særligt for de virksomheder, der ligger i Danmarks geografiske yderområder, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri (DI).
Frem for en løsrevet kilometerafgift anbefaler DI en samlet plan for at nedbringe transporterhvervets CO2-aftryk.
- Selvfølgelig skal det være mere attraktivt at køre grønt, for vi har en bunden opgave i at mindske udledningen. Men det kan man altså gøre med større klimaeffekt ved at give tilskud til grønne lastbiler og sænke afgifterne på grønne drivmidler, siger Lars Sandahl Sørensen.
Ny byrde på erhvervslivet
Der er i forvejen både energiafgifter og CO2-afgifter på diesel, og derfor bliver vejafgiften blot endnu en til samlingen. Faktisk svarer afgiften til en stigning i dieselprisen på 3-4 kr. pr. liter.
- Det er en ekstra regning, som kan være svær at tjene hjem igen, og virksomheder risikerer at måtte flytte mod storbyerne eller sågar lukke. Det irriterer mig, at der bliver lagt en ny byrde på dansk erhvervsliv, og oven i købet uden at afgiften går tilbage til den grønne omstilling af transportsektoren, lyder det fra DI-direktøren.
Den planlagte vejafgift kan altså blive en bekostelig affære for yderområderne, hvor transportbehovet i forvejen er langt større. Dermed vil den skabe ulige konkurrenceforhold mellem land og by.
- Dansk erhvervsliv og danskerne er helt afhængige af en effektiv varetransport med lastbiler til og fra virksomhederne. Den nye vejafgift vil fordyre de danske forsyningskæder, hvilket vil forringe deres konkurrenceevne og gøre helt almindelige varer dyrere for forbrugerne, fordi fragten bliver dyrere, siger Lars Sandahl Sørensen.
Kontakter
For yderligere oplysninger kontakt presserådgiver Ben Ron på tlf. 2830 5452.
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI: Stort løft af erhvervsuddannelserne bekræfter, at flere faglærte er topprioritet6.5.2025 21:02:01 CEST | Pressemeddelelse
Det permanente løft af erhvervsuddannelserne bør være et vendepunkt. Derfor vil Dansk Industri også holde øje med om fremtidens faglærte møder moderne udstyr, dygtige undervisere og kvalitet, der matcher erhvervslivets behov.
MAN Energy Solutions og ReDI School of Digital Integration er blandt vinderne ved Danish Diversity Awards 20256.5.2025 19:00:55 CEST | Pressemeddelelse
Gratis uddannelse til flygtninge og en bred indsats for at styrke mangfoldigheden på arbejdspladsen med årshjul og guidebog hædres nu med diversitetspriser.
Presseinvitation til Danish Diversity Awards 202530.4.2025 13:39:57 CEST | Pressemeddelelse
Rufus Gifford, Magnus Heunicke og Poornima Luthra er på programmet, når Dansk Industri og Goodtalks fejrer mangfoldigheden den 6. maj i Industriens Hus.
NIS2 står for døren – er Danmark og erhvervslivet klar?30.4.2025 13:33:04 CEST | Presseinvitation
Nogle af verdens skrappeste krav til cybersikkerhed træder inden længe i kraft, og så skal vi, som samfund, være klar til at efterleve reglerne. Er vi det? Og hvordan bliver vi cybersikre i en tid med historisk stor usikkerhed i verden? De spørgsmål drøfter ministeren for samfundssikkerhed og beredskab, førende eksperter og erhvervsledere på NIS2-konference.
DI: Vejen til 2030-klimamålet er klar - nu skal ambitioner blive til handling30.4.2025 12:04:24 CEST | Pressemeddelelse
Danmark er godt på vej til at indfri 70 procents reduktionsmålet i 2030. Nu afhænger det af implementeringen, så de politiske aftaler bliver omsat til konkret handling. Samtidig viser årets fremskrivning for første gang nogensinde den forventede udvikling af danske CO₂-emissioner helt frem til 2050. For at komme i mål er der brug for, at vi allerede nu kigger frem mod klimaneutralitet i 2045 og sikrer klare rammer for erhvervslivet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum