Sandahl: Ny kilometerafgift vil ramme yderområderne
Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet har fremlagt en aftale om en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiltransport, der vil gøre det dyrere at køre lastbil i Danmark. Prisen bliver ca. 1,30 kr. pr. kilometer. Den regning ender med at lande hos de virksomheder, der er mest afhængige af, at lastbiler kan køre deres varer til og fra virksomheden.
- Den nye vejafgift for lastbiler betyder, at det bliver markant dyrere for dansk erhvervsliv at få leveret råvarer og kørt produkter ud til kunder i både Danmark og udlandet. Det gælder særligt for de virksomheder, der ligger i Danmarks geografiske yderområder, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri (DI).
Frem for en løsrevet kilometerafgift anbefaler DI en samlet plan for at nedbringe transporterhvervets CO2-aftryk.
- Selvfølgelig skal det være mere attraktivt at køre grønt, for vi har en bunden opgave i at mindske udledningen. Men det kan man altså gøre med større klimaeffekt ved at give tilskud til grønne lastbiler og sænke afgifterne på grønne drivmidler, siger Lars Sandahl Sørensen.
Ny byrde på erhvervslivet
Der er i forvejen både energiafgifter og CO2-afgifter på diesel, og derfor bliver vejafgiften blot endnu en til samlingen. Faktisk svarer afgiften til en stigning i dieselprisen på 3-4 kr. pr. liter.
- Det er en ekstra regning, som kan være svær at tjene hjem igen, og virksomheder risikerer at måtte flytte mod storbyerne eller sågar lukke. Det irriterer mig, at der bliver lagt en ny byrde på dansk erhvervsliv, og oven i købet uden at afgiften går tilbage til den grønne omstilling af transportsektoren, lyder det fra DI-direktøren.
Den planlagte vejafgift kan altså blive en bekostelig affære for yderområderne, hvor transportbehovet i forvejen er langt større. Dermed vil den skabe ulige konkurrenceforhold mellem land og by.
- Dansk erhvervsliv og danskerne er helt afhængige af en effektiv varetransport med lastbiler til og fra virksomhederne. Den nye vejafgift vil fordyre de danske forsyningskæder, hvilket vil forringe deres konkurrenceevne og gøre helt almindelige varer dyrere for forbrugerne, fordi fragten bliver dyrere, siger Lars Sandahl Sørensen.
Kontakter
For yderligere oplysninger kontakt presserådgiver Ben Ron på tlf. 2830 5452.
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI: Vi har værktøjerne til at stoppe ulovlig og farlig nethandel – brug dem25.4.2024 12:07:33 CEST | Pressemeddelelse
Landets største erhvervsorganisation Dansk Industri finder forslaget om mere lovgivning for at stoppe ulovlige og skadelige produkter fra Temu helt unødvendigt. DI har fået foretaget en juridisk ekspertvurdering, der viser, at vi allerede i dag har den nødvendige lovgivning til at beskytte forbrugerne.
DI: Sundheds- og ældrevæsenet skal gentænkes med borgeren i centrum25.4.2024 10:44:23 CEST | Pressemeddelelse
I sit nye sundhedsstrukturudspil baner Dansk Industri vejen for et sundhedsvæsen med sammenhæng og nærhed i centrum. Udspillet er Danmarks største erhvervsorganisations input til Sundhedsstrukturkommissionen og regeringens kommende sundhedsreform.
DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse
Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.
DI og Dansk Metal: Behov for store ændringer af gymnasiet24.4.2024 06:58:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag vælger 7 ud af 10 unge en gymnasial uddannelse efter grundskolen, men det er langt fra det rette valg for alle. Derfor foreslår Dansk Industri og Dansk Metal at tage et opgør med den måde, som gymnasiet i dag er indrettet på.
DI-direktør: Selv om Danmark er lille skal der være mere plads til store grønne ambitioner23.4.2024 12:01:59 CEST | Pressemeddelelse
Klimarådet har i dag præsenteret en række bud på, hvordan Danmarks arealer kan blive mere grønne. Ifølge landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, er det afgørende, at vi i fremtiden høster et større grønt udbytte på alle arealer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum