Sandahl: Milliardpakke vil holde hånden under tusindvis af nødstedte virksomheder

Regeringen vil med den milliardstore hjælpepakke tage et syvmileskridt for at holde hånden under de tusindvis af små og mellemstore virksomheder, som er presset til det yderste og har akut brug for hjælp, mener DI.

- Danske virksomheder og arbejdspladser står i en historisk svær situation, så det er fantastisk vigtigt, at regeringen nu kommer med en så massiv hjælpepakke for at komme dem til undsætning. Som situationen udvikler sig, bliver der uden tvivl også behov for flere store beslutninger. Men regeringen og vores politikere viser med al tydelighed, at de er klar til at tage et stort medansvar for at sikre virksomhedernes overlevelse – som jo også er dét, Danmark skal leve af fremover, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han peger på, at alle de tiltag, vi tager nu, får store konsekvenser for, hvilket forretningsliv og samfund, vi får efter krisen.

- De beslutninger, vi træffer i de her dage, får kæmpestore konsekvenser for det samfund og det forretningsliv, vi vil have i fremtiden på den anden side. De underleverandører, virksomhedskunder, butikker og forretninger, som bukker under nu, de kommer næppe tilbage. Derfor er det så vigtigt, at vi i alle henseender passer på hinanden og får Danmark godt igennem denne svære tid. Og derfor er tiltagene her så afgørende, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI-direktøren glæder sig over, at de hårdest ramte virksomheder nu får hjælp til at dække en del af deres tabte omsætning, så de kan klare sig bedst muligt igennem krisen.

- Siden finanskrisen har vi knoklet og set et fantastisk forretningsliv blomstre frem. Det visner nu – der skal en helt ekstraordinær indsats til for at holde det i live, så vi sammen klarer os igennem denne krise og har både gode arbejdspladser og et sundt forretningsliv over hele landet på den anden side. Derfor er det så hamrende vigtigt, at staten nu går ind og dækker en del af virksomhedernes massive tab, siger DI-direktøren.

Fra DI’s side er der også stor glæde over, at staten nu spænder et net under de selvstændige, som er ramt på deres levebrød som følge af krisen.

- Vi skal passe på virkelysten og alle de dygtige, initiativrige mennesker, som har egen virksomhed. Derfor er det så vigtigt, at regeringen og Folketinget nu spænder et net ud og sikrer et levegrundlag med lønkompensation til de mange selvstændige, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.