Samsø Kommune og Dansk Byggeri forstærker samarbejdet og drøfter en partnerskabsaftale

Det går godt, mener både Samsø Kommune og Dansk Byggeri. Parterne vil i den kommende tid kigge nærmere på muligheden for at få en partnerskabsaftale på lærlinge- og skole-virksomhedssamarbejdet op at stå.

På det årlige dialogmøde i juni mellem Samsø Kommune og Dansk Byggeri roste Dansk Byggeri samarbejdet i Business Region Aarhus, hvor alle 12 kommuner har indført en fælles og høj grænse på arbejdsgarantier på én million kroner, men også at virksomhederne snart vil få forbedrede muligheder for at benytte genbrugspladser i hele Østjylland.

- Vi har de sidste mange år haft et godt samarbejde med branchen. Det fortsætter vi med i de kommende år. I den nærmeste tid vil vi kigge nærmere på mulighederne for at forstærke samarbejde mellem branchens virksomheder og vores folkeskoler, udtaler Marcel Meijer, borgmester på Samsø.

Flere opgaver i konkurrence
På mødet orienterede kommunen blandt andet om et nyt tiltagfor at forbedre samarbejdet mellem kommunen og virksomheder på det erhvervspolitiske området. Kommunen har besluttet at oprette et nyt råd, Erhvervskontaktrådet, som samles første gang til november.

Dansk Byggeri gav en status for branchen, som også for Samsøs virksomheders vedkommende oplever gode tider. Flytningen af færgeforbindelsen til Sjælland til Ballen har blandt andet medført større aktivitet på sommerhusområdet.

Lokalt er der tilfredshed med samarbejdet med Samsø Kommune.

- Vi er glade for samarbejdet med Samsø, som er godt i gang med at få en endnu bedre dialog med de lokale virksomheder og ikke mindst i forhold til at være erhvervs- og byggevenlig. Det drejer sig for eksempel om at sætte opgaver på det tekniske områder i konkurrence og et godt fokus på at sikre en god og stabil tilgang af unge mennesker til erhvervsuddannelserne, siger Arne Bager og Nickolai Ejby fra lokalforeningen i Dansk Byggeri på Samsø.

Marcel Meijer borgmester Samsø Kommune, telefon 6015 2772
Michael Ancher, formand for Dansk Byggeri Østjylland, telefon 4030 4370
Arne Bager, formand for Dansk Byggeri Samsø, telefon 2049 2033

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job