Samsø Kommune og Dansk Byggeri forstærker samarbejdet og drøfter en partnerskabsaftale

Det går godt, mener både Samsø Kommune og Dansk Byggeri. Parterne vil i den kommende tid kigge nærmere på muligheden for at få en partnerskabsaftale på lærlinge- og skole-virksomhedssamarbejdet op at stå.

På det årlige dialogmøde i juni mellem Samsø Kommune og Dansk Byggeri roste Dansk Byggeri samarbejdet i Business Region Aarhus, hvor alle 12 kommuner har indført en fælles og høj grænse på arbejdsgarantier på én million kroner, men også at virksomhederne snart vil få forbedrede muligheder for at benytte genbrugspladser i hele Østjylland.

- Vi har de sidste mange år haft et godt samarbejde med branchen. Det fortsætter vi med i de kommende år. I den nærmeste tid vil vi kigge nærmere på mulighederne for at forstærke samarbejde mellem branchens virksomheder og vores folkeskoler, udtaler Marcel Meijer, borgmester på Samsø.

Flere opgaver i konkurrence
På mødet orienterede kommunen blandt andet om et nyt tiltagfor at forbedre samarbejdet mellem kommunen og virksomheder på det erhvervspolitiske området. Kommunen har besluttet at oprette et nyt råd, Erhvervskontaktrådet, som samles første gang til november.

Dansk Byggeri gav en status for branchen, som også for Samsøs virksomheders vedkommende oplever gode tider. Flytningen af færgeforbindelsen til Sjælland til Ballen har blandt andet medført større aktivitet på sommerhusområdet.

Lokalt er der tilfredshed med samarbejdet med Samsø Kommune.

- Vi er glade for samarbejdet med Samsø, som er godt i gang med at få en endnu bedre dialog med de lokale virksomheder og ikke mindst i forhold til at være erhvervs- og byggevenlig. Det drejer sig for eksempel om at sætte opgaver på det tekniske områder i konkurrence og et godt fokus på at sikre en god og stabil tilgang af unge mennesker til erhvervsuddannelserne, siger Arne Bager og Nickolai Ejby fra lokalforeningen i Dansk Byggeri på Samsø.

Marcel Meijer borgmester Samsø Kommune, telefon 6015 2772
Michael Ancher, formand for Dansk Byggeri Østjylland, telefon 4030 4370
Arne Bager, formand for Dansk Byggeri Samsø, telefon 2049 2033

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.