Samsø har den højeste timepris i Østjylland

Alle, der vil bygge på Samsø, skal i gennemsnit betale 750 kroner per time, kommunen bruger på at sagsbehandle byggetilladelsen, mens det på Syddjurs kun koster 307 kroner i gennemsnit per time. I Hedensted laver kommunen byggetilladelsen gratis. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Uanset om du skal bygge en ny lagerhal eller et nyt parcelhus, så har Hedensted gjort det gratis at få en byggetilladelse. Derimod koster det i gennemsnit 750 kroner per påbegyndt arbejdstime på Samsø, mens Syddjurs Kommune leverer den samme service til i gennemsnit kun 307 kroner per time.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri over de gennemsnitlige timepriser, som kommunerne tager, når de sagsbehandler byggetilladelser til enfamilieshuse, landbrugsbygninger, fabriksbygninger og etagebyggeri.

- Det er tankevækkende, at Samsø tager mere end dobbelt så meget i timen for at sagsbehandle en byggetilladelse som Syddjurs. Også Aarhus og Norddjurs ligger i den høje ende. Det er jo den samme service, de skal levere, så prisforskellene burde ikke være så store. Timeprisen bør i min optik ikke overstige 600 kroner, siger formand for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher.

Kommunerne må ikke tjene penge på at sagsbehandle byggesager, og de må derfor kun opkræve et gebyr svarende til de udgifter, som de har på selve sagsbehandlingen.

- I sidste ende handler det selvfølgelig om, at den regning, som kommuner udskriver efter sagsbehandlingen, skal være rimelig. Hvis vi fx ser på et ukompliceret byggeri som et parcelhus, så bør byggetilladelsen højst koste 6.000 kroner – og i mange tilfælde en del mindre. Så hvis kommuner med en høj timepris har en så effektiv sagsbehandling, at de rundt regnet ikke udskriver større regninger end andre kommuner, så er det selvfølgelig fint, siger Michael Ancher.

I Hedensted sagsbehandler kommunen alle byggetilladelser uden beregning.

- Hedensted er en ud af 22 kommuner i Danmark, hvor borgere og virksomheder kan få byggetilladelsen uden beregning. Jeg synes, at det er meget positivt, at de på den måde vil gøre noget for dem, der vil investere og bosætte sig i deres kommune. Men gratis må dog aldrig blive en undskyldning for en lang sagsbehandlingstid, siger Michael Ancher, formand for Dansk Byggeri Østjylland.

Formand for Dansk Byggeri Østjylland, Michael Ancher, telefon 40 30 43 70
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Østjylland, Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.