Samsø-borgmester ny næstformand i Landdistrikternes Fællesråd

Før sommerferien blev der valgt nye medlemmer til bestyrelsen i Landdistrikternes Fællesråd. Fredag har bestyrelsen fordelt ansvarsposter samt valgt en ny næstformand: Borgmester i Samsø Kommune Marcel Meijer (S).
Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard (tv.) og Marcel Meijer (th.).

Den nye bestyrelse for Landdistrikternes Fællesråd i Odder mødtes fredag for første gang efter generalforsamlingen. På dagsordenen var blandt andet valg af ny næstformand, valg af repræsentanter til råd og fordelingen af udvalgsposter, efter der i slutningen af juni blev valgt nye bestyrelsesmedlemmer.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damgaard udtaler:

- Jeg er begejstret for den nye bestyrelse og den retning, vi lægger for dagen. Vi har fået gode kræfter ind, som kæmper for landdistrikterne på hver deres måde. Denne sommer har givet tro på, at der i coronakrisens kølvand ligger et væld af nye muligheder for landdistrikterne, som vi skal gribe med det samme. Det har jeg fuld tiltro til, at vi kan forløse med den nuværende bestyrelse.

På mødet blev Marcel Meijer (S), borgmester i Samsø Kommune, valgt som fællesrådets næstformand. Han har været bestyrelsesmedlem i fællesrådet siden 2019 og glæder sig til at indtage pladsen som næstformand:

- Jeg har altid boet og levet på landet, så det ligger så at sige i min DNA. Derfor er jeg meget glad for at kunne intensivere mit arbejde for landdistrikterne som næstformand i Landdistrikternes Fællesråd, siger Marcel Meijer og tilføjer:

- Siden finanskrisen har landdistrikterne kæmpet på en lang række områder såsom erhvervsudvikling og bosætning. Nu øjner vi en positiv forandring, og den vil jeg gerne være med til at hjælpe på vej ikke mindst gennem et arbejde på nationalt niveau. Og det er netop her, Landdistrikternes Fællesråd gang på gang har vist sin gennemslagskraft.

Steffen Damsgaard præsenterede mødedeltagerne for organisationens strategi og arbejdet henimod at indfri den. Gennemgangen blev fulgt op af en diskussion om det kommende års indsats i organisationen.

- Vi har haft medvind i ryggen i de seneste par år, men der er fortsat udfordringer for landdistrikterne. Ikke mindst hvad angår erhvervsudvikling og bosætning. Samtidig rummer landdistrikterne enorme udviklingspotentialer, som vi skal arbejde for at forløse i endnu højere grad. Alle os i Landdistrikternes Fællesråd kender værdien af livet på landet, og det er vores fremadrettede opgave at blive endnu skarpere på at kommunikere den værdi ud til omverdenen, understreger Steffen Damsgaard.

Udover valget af næstformand fordelte bestyrelsen udvalgsposter på mødet.

Eva Østergaard, kommunikations- og presseansvarlig i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.