Sampension topper kundetilfredshedsmåling
Kun tre af de syv danske pensionsselskaber har stigende kundetilfredshed i år. På baggrund af tre års fremgang i kundetilfredshed er Sampension gået fra en delt fjerdeplads i 2014 til en delt førsteplads med en score på 4,0 på en fem-skala i samlet tilfredshed.
Bag kundetilfredsheden ligger en række parametre, hvor Sampension er best-in-class på de fem: Mulighed for løbende tilpasning, personlig rådgivning, råd og vejledning, er man godt orienteret om pensionsordningen og om en kommende pensionering. Sidste år lå Sampension bedst på tre parametre mod de fem i år. Herudover er fremgangen båret af en væsentlig højere score på generel information og tilfredshed med hjemmeside.
”Kunderne kvitterer for de seneste års arbejde med øget kvalitet i rådgivningen og effektiv service. Vi har udvidet åbningstider til kl 21 på fire dage om ugen, hvor certificerede rådgivere kan løse kundernes henvendelser med det samme. Vi har udviklet et omfattende digitalt univers, hvor al kommunikation samles i kundens digitale postkasse, vi har indført state of the art rådgivningsværktøjer, som også findes i en digital selvbetjeningsudgave, der kommer hele vejen rundt om kundens økonomi inkl. nedsparing og ægtefællens forhold. Og så har vi særlig opmærksomhed på at få nye kunder godt ombord og få de ældre kunder godt på pension,” siger HR- og kommunikationsdirektør Søren P. Espersen.
Ambassadørkunder vil anbefale Sampension
Sampension er lykkes med den svære øvelse at gøre de tilfredse kunder til meget tilfredse kunder, som nu udgør hele 33 % mod 24 % i 2015. Det betyder, at Sampension opnår en høj net promoter score på 53, ifølge Aalund-målingen.
”Det er ikke så vigtigt, om vi ligger bedst eller nr. 4 i en måling af kundetilfredshed. Den høje andel af kunder, der vil anbefale Sampension, er derimod helt afgørende for et godt image og en høj kundetilfredshed. Ambassadør-kunder kan man ikke få for mange af,” siger Søren P. Espersen, og fortsætter:
”Vi skal arbejde mere med, at mange af vores kunder åbenbart ikke synes, at opsparingsvæksten er på niveau med andre selskaber. Det er ikke faktuelt rigtigt, men ikke desto mindre opfattelsen, så vi vil sætte ekstra fokus på værdiskabelsen i vores kommunikation i 2017 sammen med mere produktnær information, som efter anbefaling fra Aalund vil være kilde til højere kundetilfredshed.”
Sublim digital kundeoplevelse
En central akse i arbejdet med at hæve kundetilfredsheden er digitalisering, som Sampension har arbejdet med i mange år. Digitale processer og udbredt brug af elektroniske blanketter og digitale services på hjemmesiden holder omkostningerne nede og er en driver af kundetilfredshed.
Sampension er da også med afstand det selskab, der har flest besøgende på hjemmesiden – hele 82 % af kunderne i undersøgelsen har været inde på Sampensions hjemmeside inden for 12 måneder – dobbelt så høj en andel i forhold til gennemsnittet hos alle selskaber og selskabet med næst flest besøgende ligger blot på godt 50 %.
”Vi har knækket koden til at engagere kunderne via hjemmesiden. Vi forventer cirka 600.000 besøg i år, hvoraf næsten halvdelen logger på for at foretage en handling.Det er meget høje tal i forhold til det samlede antal kunder. I 2017 skifter vi hele hjemmesien, så det digitale univers bliver meget mere relevant og involverende for at skabe en sublim digital kundeoplevelse,” siger Søren P. Espersen.
Det digitale univers skal spille tæt sammen med mulighed for personlig kontakt via telefonen eller en chat-funktion, mens kunden er på hjemmesiden, da størstedelen af kunderne – ca. 70 % i undesøgelsen – foretrækker at ringe til pensionsselskabet, når de har behov for en kontakt. Digitale services skal således spille tæt sammen med let adgang til personlig kontakt for at skabe den bedste kundeoplevelse.
Kontakter
Søren P. Espersen, HR- og kommunikationsdirektør, Sampension
telefon +45 4036 6150
Vedhæftede filer
Information om Sampension
Følg pressemeddelelser fra Sampension
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sampension
Sampension ansætter ny pressechef6.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Rune Lindberg er fra medio august ansat som pressechef i Sampension. Den nuværende presse- og kommunikationschef, Pia Lykke, fortsætter som afdelings- og kommunikationschef. Sampension opruster på kommunikation og ønsker en tættere kontakt med omverdenen. Selskabet er med aktiver på godt 330 mia. kr. Danmarks tredjestørste pensionsselskab. “Vi har budskaber, som vi mener kan gavne danskerne. Det gælder bl.a. at være opmærksom på, at selskaberne opfører sig ordentligt, når man forvalter deres opsparing til pensionen. Derfor styrker vi kommunikationen til omverdenen,” siger kommunikationsdirektør Michael Carlsen, Sampension. Rune Lindberg er 38 år og har tidligere været ansat i DI, PensionDanmark og senest i PFA.
Sampension ansætter ny kommunikationsdirektør20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Erfaren profil skal stå i spidsen for Sampensions kommunikationsindsats
15 pct. vækst i indbetalingerne til Sampension3.3.2021 12:10:00 CET | Pressemeddelelse
2020 bød på solid vækst i kundernes indbetalinger på godt 15 % til 11,7 mia. kroner i Sampension. Indskud udgjorde 2,8 mia. kr., hvilket er en stigning på 59 %. Samtidig med vækst og øget aktivitet holdes omkostningerne til administration i ro på 384 kr. pr. forsikrede. Året viste også et øget fokus på ansvarlige investeringer med faldende klimaaftryk til følge.
Pensionskunder får stor gevinst på Boozt-aktier3.2.2021 10:27:10 CET | Pressemeddelelse
Pensionsselskabet Sampension har solgt sin aktieandel i online modetøjsforretningen Boozt for næsten trekvart milliard kroner. Det kommer nu pensionskunderne til gode.
Afkast runder 10 mia. kr. i 202012.1.2021 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Sampension Liv har samlet set opnået 10,3 mia. kr. i afkast i 2020. I markedsrente har kunderne opnået op til 7,7 pct. i afkast afhængig af alder og risiko. I gennemsnitsrente udgjorde afkastet 6,5 pct.