Sampension med i Danmarks første OPP-byggeri af et psykiatrisk sygehus

Team OPP med bl.a. Sampension og Region Syddanmark kan indvie det første offentlig-private psykiatri-sygehusbyggeri i Danmark. Det er tre år tidligere, end hvis Region Syddanmark selv skulle have bygget og finansieret afdelingen.

Fotocredit: Lasse Hyldahl.

Sampensions formand Anker Boye er med til at klippe snoren og åbne op for et 17.000 kvadratmeter stort byggeri fredag 3. februar 2017. Region Syddanmarks nye psykiatriske afdeling afleveres som OPP-projekt til den aftalte tid og pris. Her går nye fysiske rammer hånd i hånd med moderne psykiatrisk behandling med ny seng til psykiatriske patienter, dynamisk lys tilpasset den enkelte patient, forskning og forebyggelse af tvang.

”OPP er ekstremt interessant, fordi det er en fordel for både det offentlige system, en sikker investering for pensionsselskaber – og en god ide for borgerne der får glæde af projekterne på flere måder. Vi taler her om store investeringer, som ofte kan belaste de offentlige budgetter betydeligt og som kan være svære at styre. Med en privat part, der løber risikoen, har man erfaret, at projekterne bliver lavet til tiden og budgettet bliver holdt,” siger Anker Boye, bestyrelsesformand i Sampension.

OPP har sikret hurtig realisering og innovativ helhedsløsning
Ved at gennemføre projektet som OPP står de fysiske rammer færdige tre år tidligere, end hvis region Syddanmark selv skulle have bygget og finansieret afdelingen.

Byggeriet er et af de største OPP-projekter herhjemme. Bag konsortiet Team OPP står Sampension, PKA, PensionDanmark, Mt Højgaard og DEAS. Parterne har stor erfaring fra en række af andre OPP-projekter.

”Den nye psykiatriske afdeling beviser, at der skabes innovative resultater og effektive løsninger, når offentlige og private forener kræfterne. Vi glæder os over at kunne overdrage regionen et fremtidssikret projekt, der afleveres til tiden, til den rette pris og med en langsigtet og totaløkonomisk helhedsløsning for drift og vedligehold”, siger bestyrelsesformand Anker Boye, Sampension.

Fakta
Det er døgnpsykiatri fra Kolding og Vejle, der samles i det nye byggeri i Vejle – samt psykiatrisk akutmodtagelse, mobil skadestue og et børne- og ungdomspsykiatrisk ambulatorium fra Kolding.

De 17.000 kvadratmeter på Nordbanen er fordelt på to etager og bygget sammen med Vejle Sygehus via en 200 meter lang gangbro. Byggeriet har en samlet anlægssum på 430 mio. kr.
Konsortium – Team OPP består af: PKA, PensionDanmark, Sampension (investorer), MT Højgaard (opførelse) og DEAS (drift og vedligehold). Arkitekt: Arkitema. Rådgivende ingeniør: MOE A/S. Bestiller: Region Syddanmark. DEAS står for drift og vedligehold de første 25 år.

Det er også en OPP-løsning, der senere skal realisere et voksenpsykiatrisk byggeri i Odense.

Yderligere oplysninger:

Kommunikationsdirektør Søren P. Espersen, Sampension, 40 36 61 50