Sampension

Sampension-fællesskabet runder 1 mia. kr. i grønne obligationer

Sampension-fællesskabet runder 1 mia. kr. i grønne obligationer og har nu samlet set grønne investeringer for 13 mia. kr.
Jesper Nørgaard, viceinvesteringsdirektør i Sampension.

Med en investering på 100 mio. kr. i grønne tyske obligationer i september måned har Sampension-fællesskabet rundet 1 mia. kr. i grønne obligationer.

”Vi har skruet op for indkøb af grønne obligationer i år og har mere end fordoblet vores beholdning i forhold til sidste år. Det er et marked i hurtig udvikling, og vi finder stadig flere grønne obligationer til en god pris,” siger Jesper Nørgaard, viceinvesteringsdirektør i Sampension.

Formålet med de tyske værdipapirer er at gøre Tysklands grønne budgetudgifter gennemsigtige og samtidig styrke landets position inden for bæredygtig finansiering.

I andet halvår af 2020 har Sampension-fællesskabet også investeret 70 mio. kr. i obligationer fra den Europæiske Investeringsbank (EIB). Her er pengene øremærket til en indsats inden for effektiv energiudnyttelse.

Det betyder, at Sampension-fællesskabets nu samlet set har grønne investeringer for 13 mia. kr. Udover grønne obligationer udstedt af lande som Tyskland, af den nordiske investeringsbank (NIB) eller Verdensbanken, tæller de grønne investeringer blandt andet også skov, vindmølleparker og biogasproduktion.

Jesper Nørgaard, viceinvesteringsdirektør i Sampension.

Information om Sampension

Sampension
Tuborg Havnevej 14

77 33 18 77https://www.sampension.dk/

Følg pressemeddelelser fra Sampension

Flere pressemeddelelser fra Sampension

Sampension ansætter ny pressechef6.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rune Lindberg er fra medio august ansat som pressechef i Sampension. Den nuværende presse- og kommunikationschef, Pia Lykke, fortsætter som afdelings- og kommunikationschef. Sampension opruster på kommunikation og ønsker en tættere kontakt med omverdenen. Selskabet er med aktiver på godt 330 mia. kr. Danmarks tredjestørste pensionsselskab. “Vi har budskaber, som vi mener kan gavne danskerne. Det gælder bl.a. at være opmærksom på, at selskaberne opfører sig ordentligt, når man forvalter deres opsparing til pensionen. Derfor styrker vi kommunikationen til omverdenen,” siger kommunikationsdirektør Michael Carlsen, Sampension. Rune Lindberg er 38 år og har tidligere været ansat i DI, PensionDanmark og senest i PFA.