Sammenbrud: Jernbaneoverenskomsten

Forhandlingerne om fornyelse af Jernbaneoverenskomsten brød tidlig torsdag morgen sammen. Dermed lander forhandlingerne om løn- og arbejdsvilkår for overenskomstansatte i DSB, Arriva, Metro + en række private godsselskaber på forligsmandens bord.

Forhandlingerne begyndte onsdag, men tidlig torsdag morgen gik parterne fra hinanden uden et resultat:

- Parterne har måtte konstatere, at man står for langt fra hinanden til at kunne indgå en aftale. Parterne har derfor anmodet Forligsinstitutionen om bistand til de videre forhandlinger, oplyser Dansk Jernbaneforbund.

Jernbaneoverenskomsten dækker godt 2.000 overenskomstansatte lokomotivførere, togførere og stationsbetjente i DSB, Arriva Tog A/S og en række private godsselskaber, samt Metrostewards i Metro Service A/S.

(Foto: Alex Holyoake on Unsplash)

Kommunikationschef Simon Bauer, Dansk Jernbaneforbund

Information om Dansk Jernbaneforbund

Havarikommissionen frikender alle folk på gulvet – man burde have lyttet mere til dem18.12.2019 11:14:25 CET | Pressemeddelelse

Havarikommissionen har i dag offentliggjort sin længe ventede rapport om den tragiske Storebæltsulykke i januar 2019. Dansk Jernbaneforbund noterer med tilfredshed, at Havarikommissionen bekræfter, at ingen medarbejdere involveret i læsning af godstoget eller fremføring af nogle af de to tog kan lastes for ulykken. Man burde faktisk have lyttet til medarbejderne på gulvet.