Servicebranchens Arbejdsgiverforening

Samfundsansvar er ikke bare noget vi taler om. Det er noget, vi løfter

Servicebranchens Arbejdsgiverforening strammer de etiske krav for sine medlemsvirksomheder.

For Servicebranchen handler rengøring, catering og andre serviceydelser ikke kun om at kunne tilbyde mest muligt for færrest muligt penge. Det handler også om at tage ansvar for dem, som udfører arbejdet og for det samfund, vi alle er en del af.

Derfor har Servicebranchens Arbejdsgiverforening etableret Servicenormen. Servicenormen er en række etiske og praktiske krav, som medlemsvirksomhederne forpligter sig til at leve op til. Disse krav er netop blevet strammet.

Servicebranchen løfter integrationen på arbejdspladsen
En af skærpelserne i Servicenormen er kravet om, at medlemsvirksomhederne skal have en aktiv integrationspolitik. ”Vi tager vores samfundsansvar dybt alvorligt. Servicebranchen har traditionelt være dygtige til at ansætte og integrere medarbejdere med udenlandsk baggrund. Det er vi stolte over, og det vil vi gerne støtte vores medlemsvirksomheder i fremover. Det handler simpelthen om at løfte integrationen i praksis,” siger Servicebranchens Arbejdsgiverorganisations nye bestyrelsesformand, Jørgen Utzon, direktør i Coor Service Management A/S.

Landsdækkende kampagne med fokus på samfundsansvar
Under overskriften ”Samfundsansvar er ikke bare noget vi taler om. Det er noget vi løfter”, vil kampagnen i de kommende uger sætte fokus på, at serviceydelser handler om meget mere end blot mest muligt for færrest muligt penge.

Det handler også om, at både virksomheder og indkøbere i branchen har et medansvar for, at medarbejderne i branchen har ordentlige vilkår, et sundt arbejdsmiljø og får løbende uddannelse. Kampagen vil køre på print i de store dagblade, online og på Linkedin.

For mere information og kontakt til Jørgen Utzon:

Michael Bøgelund Andersen, Sekretariatsleder SBA,
(+45) 3377 4828, (+45) 2624 8980 (mobil), miba@di.dk.

Fakta om Servicenormen
Medlemmer af Servicebranchens Arbejdsgiverforening forpligtiger sig til at overholde Servicenormen. Servicenormen består af en række konkrete krav til ordnede forhold i virksomhederne, bl.a. i forhold til underleverandører, arbejdsmiljø og miljøforhold. Men også til en lang række ”bløde” forhold som fx uddannelse, integration og respekt for mangfoldighed.

Overholdelsen af Servicenormen sikres via uafhængig kontrol ved Dansk Standard. Virksomheder der ikke kan eller vil leve op til Servicenormens krav, vil i sidste ende blive ekskluderet fra Servicebranchens Arbejdsgiverforening.

Læs mere om kampagnen og specifikt om integrationsindsatsen.

Information om Servicebranchens Arbejdsgiverforening

Servicebranchens Arbejdsgiverforening