Unilever Food Solutions

Samfundet må stå sammen om mere bæredygtige fødevarer

Del

150 repræsentanter for Food Service Branchen var samlet på Crown Plaza i Ørestaden den 6.11 for at diskutere nye fødevareløsninger, der kan bidrage til at reducere fødevaresektorens globale klimaaftryk.

Peter Dahl landechef hos Unilever Food Solutions og Generalsekretær hos WWF Bo Øksnebjerg er enige om, at nye fødevarevaner er afgørende for fremtidens klima og natur
Peter Dahl landechef hos Unilever Food Solutions og Generalsekretær hos WWF Bo Øksnebjerg er enige om, at nye fødevarevaner er afgørende for fremtidens klima og natur

Hvordan tager vi nye plantebaserede alternativer i brug i de offentlige og private storkøkkener, der dagligt bespiser mange tusinde gæster? Og hvordan gør vi det hurtigt?  Behovet er stort og akut: 1/3 af den globale C02 udledning stammer fra vores fødevarer. Og vi spiser for meget af de samme få fødevarer. Hele 75% af verdens samlede fødevareindtag stammer fra bare 12 afgrøder og 5 dyrearter.

Unilever er en af verdens største fødevarevirksomheder med en global bæredygtighedsstrategi. Virksomheden har sammen med WWF udarbejdet rapporten ”Future50Foods”, som sætter fokus på velsmagende fødevarer, som både er klima-, miljømæssigt og økonomisk bæredygtige.

Rapporten blev præsenteret for 150 repræsentanter fra Food Service Branchen ved et seminar i Crown Plaza den 6.11, hvor et ekspertpanel gav deres bud på, hvordan vi får accelereret udviklingen af mere bæredygtige fødevareløsninger i de offentlige og private storkøkkener.

I panelet deltog - udover Unilever og WWF Verdensnaturfonden - Københavns Kommunes Kulturborgmester Franziska Rosenkilde, Programchef for Fremtidens Fødevarer Michael Minther fra Tænketanken Concito og Director of Stategic Operations Fredrik Sandstrøm fra hotel- og kongresvirksomheden BC Hospitality.    

De professionelle køkkener er væsentlige influencers

”Unilever er en stor virksomhed og vi har derfor også et stort ansvar og en tilsvarende stor mulighed for at påvirke forbrugernes madvaner. Det skal ske gennem samarbejdet med både myndigheder, NGO´er - og ikke mindst de professionelle køkkener, som dagligt bespiser mange mennesker i virksomhedskantiner, institutionskøkkener og restauranter mv.”, siger Peter Dahl, Country Manager, Unilever Food Solutions i Danmark.

”De professionelle køkkener er meget væsentlige influencers, når det handler om at ændre madvaner på et overordnet samfundsmæssigt plan. Det er dem, der skaber trends, inspirerer og lærer forbrugerne om nye løsninger, når det gælder velsmagende mad”.

Vigtigt samarbejde med NGO´er og eksperter

”Vi er glade for, at WWF har valgt at engagere sig i diskussionen om bæredygtige fødevarer - på globalt og lokalt plan. WWF har både en enorm viden om planetens tilstand og konkrete bud på, hvordan vi løser klima- og naturkrisen sammen,” fortsætter Peter Dahl.

Generalsekretær hos WWF Verdensnaturfonden Bo Øksnebjerg illustrerede med markante fakta, at vi står overfor et akut behov for at ændre adfærd: ”Vi har kun én planet, men i Danmark bruger vi pt. ressourcer, som om vi havde 4,2 planeter”. Og hans appel til de professionelle køkkener lød: ”Begynd at bruge nye typer af fødevarer, der ikke slider så meget på vores planet. Og brug jeres kreativitet til at lære os danskere at spise plantebaserede alternativer. Der findes ca. 30.000 spiselige plantearter, men vi spiser pt. kun 200 af dem.”    

Programchef for Fremtidens Fødevarer Michael Minter fra Concito er enig i det presserende behov for nye fødevarevaner - med henvisning til, at danskernes kødforbrug ligger langt over det bæredygtige niveau, som er defineret af EAT-Lancet-Kommissionen, men også markant højere end de officielle danske kostanbefalinger: ”Eksemplets magt er vigtigt. Hvis de professionelle køkkener serverer lækre, klimavenlige måltider, vil vi som borgere blive inspirerede til også at spise mere plantebaseret og prøve nye fødevarer derhjemme”.

Politikere og virksomheder skal sætte mål

Fra seminarerts deltagere var et af de centrale spørgsmål til panelet, hvordan man får sat gang i omstillingen. Og her var svaret fra både Franziska Rosenkilde fra Københavns Kommune og Fredrik Sandstrøm fra BC Hospitality, at både de private og offentlige storkøkkener har brug for konkrete målsætninger som rettesnor i deres daglige arbejde.

Københavns Kommune har netop offentliggjort sin fremtidige fødevarestrategi for den daglige bespisning af 70.000 borgere. Kommunens overordnede mål er at reducere klimaaftrykket pr. indbygger med 25%. Og blandt delmålene er en reduktion af det samlede forbrug af animalske fødevarer - og et øget brug af plantebaserede proteinkilder, især fra bælgfrugter.

BC Hospitality har ligeledes sat en række konkrete, ambitiøse mål for reduktion af forbruget af kød og mejeriprodukter i koncernens hotel- og kongres-restauranter (der årligt bespiser over 1 mio. gæster). Et konkret tiltag er fjernelsen af alt oksekød og udbud af markant større mængder grønt på buffetterne i koncernes restauranter.

Mål skal støttes af værktøjer

Peter Dahl afsluttede seminaret med en appel om fortsat samarbejde mellem fødevareindustrien, de professionelle køkkener, myndigheder og NGO´er. ”I en tid med mange løftede pegefingre ift. hvad vi IKKE bør spise, vil vi gerne fra Unilevers side opfordre til mere videndeling og samarbejde om nye løsninger. Målet med vores ”Future50Foods”rapport er derfor også at yde et konstruktivt bidrag til udviklingen af fremtidens nye fødevaresystem.”

”Rapporten kortlægger 50 fødevarer, som kan indgå i fremtidens bæredygtige og sunde måltider - både i de professionelle køkkener og i de private husholdninger. Kriteriet har været, at fødevarerne har både god

smag, er ernæringsrigtige og megetklimavenlige ift. animalske produkter. Og så er de økonomisk overkommelige. Vi ved, at der er mange meget kreative og dygtige mennesker ude i storkøkkenerne, som gerne vil være med til at skabe nye bæredygtige måltider vores. Men de er også under stort pres og har behov for inspiration og nye værktøjer. Og vi håber, at vores nye rapport kan være et af disse værktøjer - sammen med det katalog af opskrifter, som vi har under udvikling.”

Vi vedlægger et udvalg af billeder til fri afbenyttelse

For mere information om seminaret eller rapporten kontakt venligst: Anne Rasmussen, Mobil: 40309920 el. mail: rasmussen@outcom.dk

Billeder

Peter Dahl landechef hos Unilever Food Solutions og Generalsekretær hos WWF Bo Øksnebjerg er enige om, at nye fødevarevaner er afgørende for fremtidens klima og natur
Peter Dahl landechef hos Unilever Food Solutions og Generalsekretær hos WWF Bo Øksnebjerg er enige om, at nye fødevarevaner er afgørende for fremtidens klima og natur
Download
Unilever Food Solutions og WWF lancerer ny rapport om Fremtidens Fødevarer
Unilever Food Solutions og WWF lancerer ny rapport om Fremtidens Fødevarer
Download
De professionelle køkkener skal inspirere forbrugerne til nye klimavenlige vaner
De professionelle køkkener skal inspirere forbrugerne til nye klimavenlige vaner
Download

Links

Information om Unilever Food Solutions

Unilever Food Solutions
Unilever Food Solutions



Følg pressemeddelelser fra Unilever Food Solutions

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.