Esbjerg KommuneEsbjerg KommuneEsbjerg KommuneEsbjerg Kommune

Samarbejdet om Den Skæve Bane kører på skinner

Del
Bred lokal opbakning sender planer om en rekreativ sti langs den tidligere Bramming-Grindstedbane ind i en ny fase. Nu venter en uddybende projektbeskrivelse baseret på input fra lokalsamfundene langs den tidligere jernbanestrækning.

I vinterens løb er der blevet afholdt en række lokale møder med repræsentanter fra lokalsamfundene langs Bramming-Grindstedbanen. Omdrejningspunktet for møderne har været, hvordan den nedlagte jernbane, der har været kendt som Den Skæve Bane, igen kan give værdi i de små byer, og skabe sammenhæng længere ud i landet. Den Skæve Bane skærer sig igennem de fire kommuner: Billund, Vejen, Varde og Esbjerg, som er gået sammen om at realisere projektet.

På møderne har deltagerne haft mulighed for at dele ønsker og ideer til faciliteter langs stien, der strækker sig over en strækning på 40 km. Tiltag som både kan give værdi i hverdagen og blive en attraktion for gæster langvejsfra. Stiens belægning har været drøftet indgående, og de frivillige i projektet vil indstille til den politiske styregruppe, at der ønskes en asfaltsti mellem byerne, men at der i bymidterne kan arbejdes med større stoflighed i form af f.eks. belægningssten og stenmel. Nogle steder er der også ønske om, at skinnerne bevares for at synliggøre historien bag stien.

Helt overordnet skal den lokalhistoriske vinkel dyrkes yderligere i projektet. Det står klart efter et netop afholdt møde i den frivillige projektfølgegruppe. Her blev medlemmerne sendt tilbage til deres respektive baglande i de tidligere stationsbyer med en klar opfordring. Stationsbyerne skal hver især komme med bud på, hvordan lokalhistorien kan indarbejdes i de konkrete planer, gennem f.eks. kunst eller legeinstallationer.

”Der er lagt op til at det gerne må være lidt skævt, det er jo Den Skæve Bane. Så vi må i gang med at tænke kreativt med et lokalt islæt. Den opgave ligger os ikke så fjernt i de små byer, og vi vil gerne bidrage til, at det bliver en attraktiv rute med interessante stop undervejs,” udtaler Annike Holmene fra Glejbjerg Lokalråd.

Stationsbyernes idéer til formidling af den fælles historie om handel og bydannelse skal indarbejdes i den samlede vision, og når den er på plads i løbet af november 2023, skal der kigges på, hvordan hele projektet finansieres.

Citater

Preben Friis-Hauge, formand for Udvalget for Plan og Teknik i Varde Kommune:

”Efterhånden som projektet tager form og potentialet foldes mere og mere ud, er det dejligt at se, at ejerskabet også bredes ud på flere interessenter. Der er en aktiv stillingtagen til at ville fremme projektet og sikre, at den naturskønne strækning kommer mange til gode.”

Majbrit Rasmussen, medlem af Teknik-, Plan- og Kulturudvalget i Billund Kommune:

”Lokalsamfundene har vist en klar vilje til at engagere sig i projektet og bidrage med kvalificeret input til den kommende projektplan. Det lover godt for projektets fremtid, at så mange kan se et potentialet i at skabe noget, som lokalsamfundene kan få glæde af.”

Vagn Sørensen, formand for Udvalget for Teknik og Miljø i Vejen Kommune:

”Samarbejdet på tværs af kommunegrænser om at skabe en ny attraktion har vist sig at være projektets styrke. Den Skæve Bane åbner for nye muligheder for motion, natur og fællesskab, og det er vigtigt med de lokale indspark, der kan løfte projektet”.

Hans Erik Andersen, næstformand for Kultur & Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune:

”Projektet med at skabe en ny forbindelse langs den gamle jernbane skal også tiltrække udefrakommende besøgende. Det er en unik mulighed for at skabe en attraktiv destination for cyklister, vandrere og f.eks. ryttere, der gerne vil tage på en længere tur i naturskønne omgivelser med en spændende historie. Samtidig vil Vejrup og Bramming nyde godt af en direkte forbindelse mellem de to byer.”

Fakta

  • Bramming-Grindstedbanen blev anlagt fra 1916-1920. Frem til 1960’erne blev den primært brugt til at transportere brunkul.
  • Det sidste godstog kørte på strækningen i 2012.
  • Billund, Vejen, Esbjerg og Varde Kommune overtog i 2021 jernbanen fra BaneDanmark med en købssum på nul kroner. Det er op til kommunerne at finansiere den fremadrettede drift og udvikling af strækningen.

Kontakter

Preben Friis-Hauge, formand for Udvalget for Plan og Teknik i Varde Kommune, tlf. 60 21 45 44.


Majbrit Rasmussen, medlem af Teknik-, Plan- og Kulturudvalget i Billund Kommune, tlf. 30 91 05 82.


Vagn Sørensen, formand for Udvalget for Teknik og Miljø i Vejen Kommune, tlf. 40 28 93 54


Hans Erik Andersen, næstformand for Kultur & Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune, tlf. 40 12 33 55

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Esbjerg Kommune

Esbjerg Kommune
Esbjerg Kommune
Torvegade 74
6700 Esbjerg

76161616http://www.esbjerg.dk

Esbjerg er landets femtestørste by og Danmarks EnergiMetropol. Vi har sat ambitiøse klimamål og går forrest i den bæredygtige udvikling, hvor byen spiller en central rolle for hele Europas grønne kurs.

I Esbjerg Kommune er pionerånd og viljen til fremdrift en del af DNA'et, og der er ikke langt fra idé til handling. Vores nye mål for Esbjerg er at blive et fyrtårn inden for oplevelser og kultur. Her er allerede masser af spændende muligheder, og nu sætter vi turbo på, så endnu flere får øje på Esbjerg.

Danmarks ældste by, Ribe, ligger i Esbjerg Kommune, og her emmer det af kultur og charme, lige som stationsbyen Bramming er populær og driftig. Samtidig nyder Esbjerg Kommune godt af en perlerække af aktive landsbyer med stærke fællesskaber.

Følg pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye