Aarhus Universitet: Arts

Samarbejdet mellem lærere og pædagoger hæmmes i skolen

Del
Pædagoger skal være med til at give børn, som ikke klarer sig godt i skolen, et løft i deres trivsel og udvikling. Men på mange skoler kommer pædagogernes særlige faglighed slet ikke i spil. Strukturer, skolekulturer og manglende samarbejde spænder ben, så pædagogerne i stedet får rollen som hjælpelærere, påpeger forsker bag nyt forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet.

Det var et erklæret mål med skolereformen, at alle børn skulle have samme muligheder for udfoldelse. Længere skoledage med understøttende undervisning og indførelse af skolepædagoger skulle styrke indsatsen i forhold til børnenes trivsel og udvikling. Især for de børn, som har det svært i skolen. Men her fire år senere er det på mange skoler fortsat ikke lykkedes at få samarbejdet mellem lærere og pædagoger til at fungere tilfredsstillende, lyder det fra lektor Niels Rosendal fra DPU, Aarhus Universitet på baggrund af et nyt forskningsprojekt om skolepædagogers betydning for lavt præsterende drenge.

”Pædagogerne er en ny gruppe i skolen, der skal skabe sig en professionel platform, som er anderledes end lærernes. Tidligere tog pædagogerne sig af børnene i fritidsinstitutionerne, mens skolerne var lærernes domæne. Nu skal de to faggrupper i stedet supplere hinanden i skolen, og her er der en lang række faktorer, der hæmmer en fælles indsats”, siger Niels Rosendal Jensen.

Han står i spidsen for et aktuelt forskningsprojekt om skolepædagogers betydning for lavt præsterende drenge, hvor forskere har fulgt samarbejdet mellem lærere og skolepædagoger ved fire nordjyske skoler.

Manglende koordination hæmmer samarbejde

”Der er på en del skoler ikke nogen overordnet koordination omkring, hvem der bidrager med hvad, når man ser på samarbejdet mellem lærere og skolepædagoger. Det betyder, at pædagogernes særlige faglighed ikke bliver brugt optimalt, når det drejer sig om de drenge, der har det svært med skolen”, siger Niels Rosendal Jensen.

Undersøgelsen viser en tendens til, at pædagogerne er hæmmet af, at de enten ikke kender til indholdet i undervisningen eller ikke har medvirket til planlægningen af den.

”Hvis pædagogerne skal kunne arbejde med lavt præsterende drenges læring og udvikling, så kræver det, at de har viden om læringsmålene, om hvad der er svært for drengene, og hvordan de kan støttes pædagogisk og didaktisk. Men pædagoger i undersøgelsen peger på, at der er en uklar rollefordeling og samtidig meget lidt eller slet ingen tid til en fælles planlægning”, siger Niels Rosendal Jensen.

Resultatet er, at der bliver en svag rammesætning i undervisningsrummet. I stedet for at pædagogerne kan sætte deres egen faglighed i spil, kommer de til at træde tilbage og afvente lærernes initiativ.

Behov for bedre rammesammensætning

”Tanken med at få pædagogerne ind i skolen var, at pædagogerne kunne bidrage med deres særlige fagligheder til at styrke det relationelle og arbejdet med børnenes trivsel, så lærerne kunne koncentrere sig mere om den undervisning, som er deres kerneopgave. Men undersøgelsen tyder på, at pædagogerne i stedet mange steder kommer til at fungere som hjælpelærere og vikarer”, siger Niels Rosendal Jensen.

Forskerne peger derfor på, at der er behov for mere videndeling, bedre tid til en fælles planlægning og en stærkere rammesætning af, hvad der er lærernes, og hvad der er pædagogernes roller i skolen.

Selvom om samarbejdet halter, er det dog muligt, at skolepædagoger bidrager til at forbedre de lavt præsterende drenges trivsel uden for undervisningssituationerne, eller at de opleves som et positivt bindeled til skolen af børnenes forældre. Det vil forskerne se nærmere på i den sidste del af projektet, hvor de også vil gå ind i en nærmere diskussion med praktikerne på de deltagende skoler om, hvordan der kan udvikles en bedre fælles indsats.

Om undersøgelsen

”Nye tilgange til skolepædagogers samarbejde om stærke faglige fællesskaber for lavt præsterende drenge i indskolingen - et praksisforskningsprojekt” er støttet af BUPL og er gennemført i samarbejde mellem University College Nordjylland (UCN), University College Sjælland (UCSj), Nationalt Center for Skoleforskning (NCS) og DPU, Aarhus Universitet. Undersøgelsen vil munde ud i en række bud på udvikling af skolepædagogernes praksis, som vil ligge klar før sommeren 2019.

Nøgleord

Kontakter

Lektor Niels Rosendal Jensen
DPU, Aarhus Universitet
Tuborgvej 164
2400 København NV
Mail: nrj@edu.au.dk

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



DPU, Aarhus Universitet (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye