Samarbejde sikrer, at alle øl- og sodavandsdåser på Roskilde Festival genanvendes

Roskilde Festival og Dansk Retursystem samarbejder om at sikre en bæredygtig Roskilde Festival. Derfor tager Dansk Retursystem også de udenlandske flasker og dåser med retur fra Roskilde Festival i år. Målet er at sikre, at alle dåser og flasker bliver genanvendt bedst muligt til gavn for klimaet.

Foto: Stig Nygaard, CC BY 2.0, https://flic.kr/p/22ebmMf

I næste uge løber Roskilde Festival af stablen, og det giver vanen tro en masse tomme flasker og dåser. En del af dem er der ikke dansk pant på, fordi de er købt uden for Danmark. Men et samarbejde mellem Roskilde Festival og Dansk Retursystem betyder, at Dansk Retursystem i år tager alle dåser med fra festivalen, så de kommer direkte ind i et miljørigtigt system.

For i tråd med Roskilde Festivals holdning om en bæredygtig festival og Dansk Retursystems målsætning om at spare på jordens ressourcer og spare klimaet for CO2, er målet i år at sikre, at alle dåser fra Roskilde Festival skal blive til nye dåser – helt i tråd med principperne i cirkulær økonomi til gavn for klima og miljø.

”I Danmark har vi et system, der sikrer, at dåser og flasker med dansk pantmærke bliver genanvendt. Det sparer både energi, råstoffer og CO2 til gavn for klimaet. Fx sparer man 95 % energi ved at genanvende en dåse fremfor at lave en af nye råstoffer,” siger vicedirektør i Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen.

Drop & Go, Superboder og pantguider
I samarbejde med Roskilde Festival tester Dansk Retursystem sin nye løsning Drop & Go på Roskilde Festival. Drop & Go gør det muligt at aflevere flasker og dåser med pant i store mængder og meget hurtigere end normalt. Maskinen tæller 120 stykker emballage i minuttet – og du får en voucher med beløbet, som kan indløses i en af pantboderne med det samme.

Derudover har Roskilde Festival etableret fire Superpantboder, tre på campingområderne og en på den indre festivalplads. I superpantboderne kan man aflevere over 100 stykker pantemballage på en gang. Superpantboderne er de eneste, hvor man kan få penge for ikke-pantbelagt emballage samt vin- og spiritusflasker uden pant.

”Den ikke-pantbelagte emballage afregnes efter vægt og skal indleveres i særligt udleverede poser. Vores pantguider sørger for at tage kontakt til dem, der samler pantdåser og  -flasker, og introducerer dem til, hvordan det foregår og hvilke regler, der er,” fortæller teamchef Jan Bechmann, som har det overordnede ansvar for pantindsatsen på Roskilde Festival.

Din øldåse kommer også på festival næste år
Dansk Retursystem henter efterfølgende alle dåser og flasker. Det betyder, at de bliver genanvendt på så højt niveau, at materialet kan genanvendes til drikke- eller fødevareemballager – og dermed blive til dåser og flasker igen. Så der er altså en god chance for, at den dåse, du drikker af på Roskilde Festival i år, er den samme dåse, som du kommer til at drikke af næste år.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Foto: Stig Nygaard, CC BY 2.0, https://flic.kr/p/22ebmMf

Miljøbevidste venner pantede på Østerbro og vandt i Det nationale Pantspil: Jeg er en totalt god fyr til at sortere skrald19.9.2018 14:43pressemeddelelse

Det var to musikglade og meget tilfredse venner, der mandag afleverede tomme flasker og dåser i Meny på Bryggervangen på Østerbro og blev udråbt som tredje vinder i klimakampagnen Det nationale Pantspil. Med vindertitlen fulgte fire billetter til næste års Roskilde Festival med overnatning i campingområdet Clean Out Loud. Det er Dansk Retursystem, som står bag kampagnen, der har til formål at få danskerne til at huske at aflevere alle tomme pantflasker og -dåser til gavn for klimaet.