Samarbejde sikrer, at alle øl- og sodavandsdåser på Roskilde Festival genanvendes

Roskilde Festival og Dansk Retursystem samarbejder om at sikre en bæredygtig Roskilde Festival. Derfor tager Dansk Retursystem også de udenlandske flasker og dåser med retur fra Roskilde Festival i år. Målet er at sikre, at alle dåser og flasker bliver genanvendt bedst muligt til gavn for klimaet.

Foto: Stig Nygaard, CC BY 2.0, https://flic.kr/p/22ebmMf

I næste uge løber Roskilde Festival af stablen, og det giver vanen tro en masse tomme flasker og dåser. En del af dem er der ikke dansk pant på, fordi de er købt uden for Danmark. Men et samarbejde mellem Roskilde Festival og Dansk Retursystem betyder, at Dansk Retursystem i år tager alle dåser med fra festivalen, så de kommer direkte ind i et miljørigtigt system.

For i tråd med Roskilde Festivals holdning om en bæredygtig festival og Dansk Retursystems målsætning om at spare på jordens ressourcer og spare klimaet for CO2, er målet i år at sikre, at alle dåser fra Roskilde Festival skal blive til nye dåser – helt i tråd med principperne i cirkulær økonomi til gavn for klima og miljø.

”I Danmark har vi et system, der sikrer, at dåser og flasker med dansk pantmærke bliver genanvendt. Det sparer både energi, råstoffer og CO2 til gavn for klimaet. Fx sparer man 95 % energi ved at genanvende en dåse fremfor at lave en af nye råstoffer,” siger vicedirektør i Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen.

Drop & Go, Superboder og pantguider
I samarbejde med Roskilde Festival tester Dansk Retursystem sin nye løsning Drop & Go på Roskilde Festival. Drop & Go gør det muligt at aflevere flasker og dåser med pant i store mængder og meget hurtigere end normalt. Maskinen tæller 120 stykker emballage i minuttet – og du får en voucher med beløbet, som kan indløses i en af pantboderne med det samme.

Derudover har Roskilde Festival etableret fire Superpantboder, tre på campingområderne og en på den indre festivalplads. I superpantboderne kan man aflevere over 100 stykker pantemballage på en gang. Superpantboderne er de eneste, hvor man kan få penge for ikke-pantbelagt emballage samt vin- og spiritusflasker uden pant.

”Den ikke-pantbelagte emballage afregnes efter vægt og skal indleveres i særligt udleverede poser. Vores pantguider sørger for at tage kontakt til dem, der samler pantdåser og  -flasker, og introducerer dem til, hvordan det foregår og hvilke regler, der er,” fortæller teamchef Jan Bechmann, som har det overordnede ansvar for pantindsatsen på Roskilde Festival.

Din øldåse kommer også på festival næste år
Dansk Retursystem henter efterfølgende alle dåser og flasker. Det betyder, at de bliver genanvendt på så højt niveau, at materialet kan genanvendes til drikke- eller fødevareemballager – og dermed blive til dåser og flasker igen. Så der er altså en god chance for, at den dåse, du drikker af på Roskilde Festival i år, er den samme dåse, som du kommer til at drikke af næste år.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Foto: Stig Nygaard, CC BY 2.0, https://flic.kr/p/22ebmMf

Dansk Retursystem: klar til mere end 52 millioner juice- og saftflasker8.4.2019 12:46:43 CESTPressemeddelelse

I dag offentliggjorde Miljø- og Fødevareministeriet, at danskerne nu også snart skal putte deres juice- og saftflasker i flaskeautomaterne. Omkring 52 millioner flere flasker skal fremover genanvendes. Ud over at det sparer på jordens ressourcer, når flaskerne genanvendes, så sparer det også klimaet for cirka 5.700 tons CO2. Dansk Retursystem glæder sig overudvidelsen og er helt sikre på, at danskerne fortsætter deres gode miljøadfærd med at pante.

Dansk Retursystems kantine bliver svanemærket som en af de første i Danmark31.1.2019 16:31:19 CETPressemeddelelse

Fra i dag har Dansk Retursystems medarbejdere på Sjælland dokumentation for, at de ikke bare arbejder for et bedre miljø. De spiser også frokost i Danmarks kun femte svanemærkede kantine. For Heine Skriver, som er køkkenchef i Dansk Retursystems kantine i Hedehusene, var det oplagt at få det nordiske miljømærke. Men selvom processen lå lige til højrebenet, var der alligevel udfordringer undervejs.

Besøg: Indonesien har kig på det danske pantsystem7.12.2018 10:23:58 CETPressemeddelelse

En delegation fra Indonesien med deltagere fra både det indonesiske miljøministerium og private organisationer blev i sidste uge vist rundt på Dansk Retursystems fabrik i Hedehusene for at lære om det danske pantsystem. Vivien Radnawati, som er ansvarlig for håndteringen af både almindeligt og farligt affald i Indonesien, fortæller, at noget af det, der gør størst indtryk er, hvordan vi skaber incitament og viden om genanvendelse i Danmark.