Samarbejde mellem Grundfos, TDC NET og Ericsson leverer værdifuld viden om fremtidig brug af 5G

Grundfos har i samarbejde med TDC NET og Ericsson udforsket brugen af 5G indenfor industri og produktion. Pilotprojektet, der er gennemført over seks måneder på Grundfos’ produktionsanlæg i Bjerringbro, har givet ny viden om værdien og den fremtidige anvendelse af 5G-teknologien.

Kabelfrie produktionslinjer, forbedret fjernstyring og AGV'er (Automated Guided Vehicles) forbundet til et privat 5G-netværk. Det er blot nogle af elementerne, der har været testet i et 5G pilotprojekt gennemført af Grundfos i samarbejde med TDC NET og Ericsson på Grundfos’ produktionsanlæg i Bjerringbro.

Projektet er samtidig første gang, at det danske 5G-netværk er anvendt i et industrielt miljø.

Vigtig viden om 5G’s fremtidige muligheder

Igennem projektet er der skabt ny viden om, 5G's anvendelsesmuligheder indenfor industri og produktion.

Blandt andet er 5G-teknologiens ydeevne sammenlignet med konventionelle kablede forbindelser blevet testet - især med fokus på, hvordan 5G kan understøtte og optimere brugen af mobile teknologier som AGV’er og augmented reality-headset (AR). Teknologier, hvor kablede forbindelser kommer til kort – og hvor det kan være vanskeligt at opretholde en stabil forbindelse over Wi-Fi, når enheden bevæger sig, eller når netværket håndterer mange enheder på samme tid.

”Det har været et utrolig interessant projekt at dykke ned i, ikke mindst på grund af vores fokus på at udbygge vores digitale værdikæde yderligere. Vi har set klare fordele ved 5G-teknologien, særligt de muligheder den ensartede, hurtige og stabile forbindelse giver i forhold til drift og optimering af dele af vores udstyr, mobile enheder og produktionslinjer", siger Stéphane Simonetta, Group Executive Vice President og COO hos Grundfos og fortsætter.

"Teknologien gør det samtidig muligt at afholde stabile virtuelle møder fra distancen og anvende nye teknologier som telepresence-robotter, AR- og VR-værktøjer. Derudover bruger de opkoblede enheder mindre energi. Så vi betragter 5G-teknologien som en reel gamechanger i en industriel verden, hvor både vores medarbejdere og vores udstyr er digitalt forbundne”.

Fortsat udvikling af teknologien

Pilotprojektet, der blev afsluttet i december 2020, er gennemført med hjælp fra eksperter i TDC NET og Ericssons fælles 5G Innovation Hub. Michael Fränkle, Executive Vice President fra TDC NET siger:

”Projektet har vist, at 5G er et reelt og robust alternativ til de eksisterende radioteknologier, der bruges i industrielle sammenhænge. Teknologien leverer pålidelige forbindelser med høj ydeevne og meget lave forsinkelser, hvilket bekræfter potentialet af 5G også indenfor produktionsmiljøer. Det har derfor været et ekstremt spændende projekt, der gør os særdeles optimistiske omkring vores arbejde med fortsat at udforske, modne og videreudvikle 5G-teknologien som led i at skabe den bedst mulige digitale infrastruktur til hele Danmark.”

Ifølge Ericsson vil indsigterne fra samarbejdet også blive brugt til at videreudvikle det danske økosystem og applikationslandskab omkring 5G.

”Gennem samarbejdet med Grundfos og TDC NET har vi vist fordelene ved 5G indenfor industriel produktion. Her vil de virksomheder, der først tager teknologien i brug, selvfølgelig også først få gavn af den. Parallelt har vi fokus på at modne det danske økosystem omkring teknologien yderligere og via parternskaber støtte dansk erhvervsliv i at realisere værdien af 5G. Det gør vi blandt andet gennem vores Innovation Hub, hvor vi sammen med TDC NET arbejder for at styrke Danmarks digitale position yderligere”, siger Niclas Backlund, Head of Ericsson Danmark.

Fakta: 5G-netværket

• 5G er den femte generation inden for mobilteknologi og er kendetegnet ved højere hastigheder, mindre forsinkelser og høj kapacitet/båndbredde
  • I december 2020 afsluttede TDC NET i samarbejde med Ericsson udrulningen af 5G-netværket. Dermed blev Danmark det første land i Norden med national 5G-dækning

Erfaren HR-direktør slutter sig til TDC NET18.6.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

TDC NET, som står for at etablere og drive digital infrastruktur, der forbinder Danmark, har ansat den erfarne HR-profil Lika Thiesen som ny Chief HR Officer (CHRO). Lika Thiesen kommer senest fra en stilling som CHRO hos kabelvirksomheden NKT, hvor hun har spillet en central rolle i at understøtte selskabets transformation, blandt andet ved at etablere et stærkt link mellem forretning og strategi samt organisation, kultur og ledelse. ”Igennem de seneste år er vi kommet langt i arbejdet med at etablere TDC NET som selvstændig virksomhed drevet af et klart formål, stærke værdier og en vedkommende strategi. Med Lika ombord har vi fået tilført en stærk kompetence med rig erfaring i at drive udviklingen af medarbejdere og organisation, hvilket bliver en fortsat vigtig del af vores overordnede transformation af forretningen. Vi ser frem til at byde Lika velkommen i TDC NET”, udtaler Andreas Pfisterer, CEO i TDC NET. Igennem sin karriere har Lika Thiesen bestredet en række internationale HR-

Efter ekstra pres på mobilnetværket og landsdækkende 5G-udrulning: TDC NET igen testet som Danmarks bedste mobilnet22.4.2021 11:30:04 CEST | Pressemeddelelse

For første gang efter TDC NET åbnede landets første 5G-netværk, er kvaliteten af de fire danske mobilnet blevet målt af Teknologisk Institut. Undersøgelsen konkluderer, at mens oplevelsen på de danske mobilnet generelt er god, så leverer TDC NET på landsplan den klart bedste mobilnetværksoplevelse med højere hastighed og stabil kvalitet – ikke mindst udenfor de store byer.