Samarbejde er vejen til god projektstyring

Som et helt nyt tiltag, har OKNygaard nu en samarbejdsudvikler til at styrke samarbejdet med bygherre, arkitekter, entreprenører og håndværkere. Målet er at skabe bedre gennemførelse af de anlægsprojekter OKNygaard er en del af

Samarbejde er helt afgørende for at et nystartet projekt kan komme godt i hus, men det er ikke ligegyldigt hvordan det gribes an. Hos en af Danmarks største anlægsgartnervirksomheder gribes sagen an på en ny måde. Her har de en samarbejdsudvikler til at varetage opgaven med at skabe gode relationer, tillid og dialog mellem aktørerne.

”Samarbejde har en helt afgørende effekt. I samarbejdet skabes den relation mellem et projekts parter, der er med til at kører et projekt succesfuldt i hus. Det kan virke som en ligegyldig ting, men når vi forstår den komplekse dynamik der opstår i byggesagerne, kan vi skabe relationer frem for konkurrence. Det er ikke noget der opstår af sig selv, men en forandring der skal skabes,” fortæller OKNygaards samarbejdsudvikler Jens Klostergaard om hvorfor samarbejde er noget der skal prioriteres højt, særligt i opstartsfasen af et projekt.

Opstartsworkshop

For at skabe tillid og dialog og dermed give nye projekter den bedste start bliver bygherre og rådgiver inviteret til halvdages workshop om, hvad grundstenene er for et godt samarbejde er, hvordan vi kommer derhen og hvad kan være forhindringer og barrierer.

”Tillid er afgørende for det gode samarbejde – på den måde får vi de bedste forudsætninger for at løse opgaverne på bedste vis,” siger områdedirektør for Anlæg, Lars Bering Sonne, ”vores målsætning er at komme ud over nogle af de udfordringer, der kan præge et anlægs- eller byggeprojekt for på den måde at skabe de bedste rammer for gennemførelse af projektet, herunder den manglende tillid der ofte kan være.”

De nye redskaber er allerede taget i brug på det første projekt ved Søndervangskolen i Viby for Aarhus Kommune med gode resultater.

"Vi vil gerne starte med at skabe en god byggeproces. Så vi får mulighed for at bidrage med gode forslag eller alternative løsningsforslag, uden at de andre parter er mistroiske. Det kan normalt tage lang tid, hvis det er en ny samarbejdspartner,” forklarer Lars Bering Sonne, ”Opstartsworkshoppen har til formål at gøre denne tid kortere, så vi kan komme hurtigere i gang med det givtige samarbejde.”

Vi skal udfordre systemerne

Stillingen som samarbejdsudvikler er ny hos OKNygaard. Målet er at udfordre de systemer og den kultur der findes hver gang en ny anlægssag startes op. OKNygaard har allerede fokus på kommunikation og projektstyring gennem sagsstyrringskonceptet Styret Entreprise, men det nye fokus på samarbejde kræver en særlig viden.

”Vi skal italesætte vores udfordringer og synliggøre problemstillingerne, og hvordan vi forstår hinanden og systemerne. Vi skal klargøre vores intentioner, så vi ved, hvor vi har hinanden i en given situation. Alt for ofte tager vi for givet at andre forstår hvad vi mener eller hvad vi vil og så opstår der misforståelse. Det er i sidste ende ikke godt for samarbejdet og for gennemførelsen af et projekt,” fortæller Jens Klostergaard om nogle af de redskaber han tager i brug for at skabe bedre samarbejde.

Lars Bering Sonne
Områdedirektør for Anlæg
lbs@oknygaard.dk

Navne - Lars Bisgaard6.9.2018 15:34nyhed