Salling Groups bæredygtighedsrapport 2021: Kunderne skal have grønnere valg
Rejsen mod et grønnere valg for kunderne er en del af den årlige rapport om bæredygtighedsforhold, ”Bæredygtighedsrapport 2021”, der beskriver Salling Groups bæredygtighedsindsatser inden for de tre ESG-parametre; Environment, Social og Governance. Samlet beskriver det virksomhedens mål, strategier og konkrete handlinger indenfor miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter af koncernen.
- Vores fornemmeste opgaver – ud over selv at fjerne vores eget CO2-aftryk – er at give vores kunder et grønnere valg, når de står i vores butikker. Det gør vi ved at presse på for, at den enkelte vare bliver grønnere, ved at man kan se på varen, hvordan den påvirker klimaet og ved at udbuddet af mere klimavenlige varer vokser, siger Henrik Vinther Olesen.
I Danmarks største dagligvarekoncern står klimaet øverst på bæredygtighedsdagsordenen, og koncernen har i 2021 sat fart på sine ambitioner om at skabe en mindre klimabelastende forretning.
-Vi har forpligtet os til Parisaftalens målsætning om at holde de menneskeskabte temperaturstigninger under 1,5 grader ved at forpligte os på Science Based Targets. I den proces har vi beregnet CO2-aftrykket for de varer, vi indkøber og sælger videre i vores butikker, siger Henrik Vinther Olesen.
I egen drift investerer Salling Group over de kommende år 2,5 milliarder i opsætning af solceller, udskiftning af olie- og gasfyr med varmepumper samt udskiftning til moderne køleanlæg. Samlet betyder det en reduktion på cirka 30 % i CO2e-udledningerne fra egen drift. Men den store del af klimarejsen kan kun ske i samarbejde med leverandørerne.
-Med vores beregninger af Scope 3 har vi et godt overblik over, hvor i værdikæden de største udledninger sker. 95 % af dagligvarehandlens CO2-udledning sker i produktionen af de varer, vi sælger, og derfor er det afgørende, at vi får producentleddet med. I Salling Group kommer vi derfor til at forpligte vores leverandører på at lave reduktioner i overensstemmelse med Paris-aftalen, siger Henrik Vinther Olesen.
Salling Group er allerede i tæt dialog med sine 150 største leverandører, og koncernen har indgået samarbejde med en anden international aktør, Carbon Disclosure Project, som løbende monitorerer fremdriften i leverandørernes klimaindsats.
Læs meget mere om social ansvarlighed og bæredygtighedsindsatser i Salling Group i Salling Groups Bæredygtighedsrapport 2021, der kan læses i sin helhed på sallinggroup.com
For yderligere information:
Kontakt CSR-direktør Henrik Vinther Olesen: 2482 6313
Faktaboks: Udvalgte nedslag fra Salling Groups Bæredygtighedsrapport 2021
Det skete bl.a. i 2021
- Salling Group forpligtede sig på Parisaftalens klimamålsætning
- Bæredygtighed blev forankret i Salling Groups bestyrelse gennem nedsættelse af et Sustainability Board med bestyrelsesformand Bjørn Gulden for bordenden
- Netto testede klimamærket ’Skyen’ med gode resultater
- Salling Fondene, der ejer Salling Group, donerede 220 millioner til glæde og gavn for mennesker i Danmark, herunder mange lokale donationer via føtex og Bilka
- Bilka, føtex og Netto donerede i alt 75.000 julemåltider til familier og enkeltpersoner i hele landet
- Dansk Vegetarisk Forening kårede Bilka som vinder af Årets Plantebaserede Supermarked, Netto som Årets plantebaserede discount-supermarked og føtex Årets højdespringer
- Salling Group blev tildelt Forsvarsministeriets Veteranpris for sin indsats med at hjælpe veteraner på fode
- Som aktiv partner i Glad Fondens Flexuddannelse tilbyder Salling Group unge med handicap både uddannelse og jobmuligheder
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum