Salling Groups bæredygtighedsrapport 2021: Kunderne skal have grønnere valg
Rejsen mod et grønnere valg for kunderne er en del af den årlige rapport om bæredygtighedsforhold, ”Bæredygtighedsrapport 2021”, der beskriver Salling Groups bæredygtighedsindsatser inden for de tre ESG-parametre; Environment, Social og Governance. Samlet beskriver det virksomhedens mål, strategier og konkrete handlinger indenfor miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter af koncernen.
- Vores fornemmeste opgaver – ud over selv at fjerne vores eget CO2-aftryk – er at give vores kunder et grønnere valg, når de står i vores butikker. Det gør vi ved at presse på for, at den enkelte vare bliver grønnere, ved at man kan se på varen, hvordan den påvirker klimaet og ved at udbuddet af mere klimavenlige varer vokser, siger Henrik Vinther Olesen.
I Danmarks største dagligvarekoncern står klimaet øverst på bæredygtighedsdagsordenen, og koncernen har i 2021 sat fart på sine ambitioner om at skabe en mindre klimabelastende forretning.
-Vi har forpligtet os til Parisaftalens målsætning om at holde de menneskeskabte temperaturstigninger under 1,5 grader ved at forpligte os på Science Based Targets. I den proces har vi beregnet CO2-aftrykket for de varer, vi indkøber og sælger videre i vores butikker, siger Henrik Vinther Olesen.
I egen drift investerer Salling Group over de kommende år 2,5 milliarder i opsætning af solceller, udskiftning af olie- og gasfyr med varmepumper samt udskiftning til moderne køleanlæg. Samlet betyder det en reduktion på cirka 30 % i CO2e-udledningerne fra egen drift. Men den store del af klimarejsen kan kun ske i samarbejde med leverandørerne.
-Med vores beregninger af Scope 3 har vi et godt overblik over, hvor i værdikæden de største udledninger sker. 95 % af dagligvarehandlens CO2-udledning sker i produktionen af de varer, vi sælger, og derfor er det afgørende, at vi får producentleddet med. I Salling Group kommer vi derfor til at forpligte vores leverandører på at lave reduktioner i overensstemmelse med Paris-aftalen, siger Henrik Vinther Olesen.
Salling Group er allerede i tæt dialog med sine 150 største leverandører, og koncernen har indgået samarbejde med en anden international aktør, Carbon Disclosure Project, som løbende monitorerer fremdriften i leverandørernes klimaindsats.
Læs meget mere om social ansvarlighed og bæredygtighedsindsatser i Salling Group i Salling Groups Bæredygtighedsrapport 2021, der kan læses i sin helhed på sallinggroup.com
For yderligere information:
Kontakt CSR-direktør Henrik Vinther Olesen: 2482 6313
Faktaboks: Udvalgte nedslag fra Salling Groups Bæredygtighedsrapport 2021
Det skete bl.a. i 2021
- Salling Group forpligtede sig på Parisaftalens klimamålsætning
- Bæredygtighed blev forankret i Salling Groups bestyrelse gennem nedsættelse af et Sustainability Board med bestyrelsesformand Bjørn Gulden for bordenden
- Netto testede klimamærket ’Skyen’ med gode resultater
- Salling Fondene, der ejer Salling Group, donerede 220 millioner til glæde og gavn for mennesker i Danmark, herunder mange lokale donationer via føtex og Bilka
- Bilka, føtex og Netto donerede i alt 75.000 julemåltider til familier og enkeltpersoner i hele landet
- Dansk Vegetarisk Forening kårede Bilka som vinder af Årets Plantebaserede Supermarked, Netto som Årets plantebaserede discount-supermarked og føtex Årets højdespringer
- Salling Group blev tildelt Forsvarsministeriets Veteranpris for sin indsats med at hjælpe veteraner på fode
- Som aktiv partner i Glad Fondens Flexuddannelse tilbyder Salling Group unge med handicap både uddannelse og jobmuligheder
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum