Salling Group

Salling Groups bæredygtighedsrapport 2021: Kunderne skal have grønnere valg

Del

Kunderne skal have grønnere valg, når de fylder indkøbskurven. Derfor skal Salling Groups leverandører bl.a. sætte mål for at sænke deres CO2-aftryk for dermed at kunne levere grønnere varer. Med en ny klimaambition satte Salling Group i 2021 ekstra fart på bl.a. ved at forpligte sig på FN’s klimamål.

Rejsen mod et grønnere valg for kunderne er en del af den årlige rapport om bæredygtighedsforhold, ”Bæredygtighedsrapport 2021”, der beskriver Salling Groups bæredygtighedsindsatser inden for de tre ESG-parametre; Environment, Social og Governance. Samlet beskriver det virksomhedens mål, strategier og konkrete handlinger indenfor miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter af koncernen. 

- Vores fornemmeste opgaver – ud over selv at fjerne vores eget CO2-aftryk – er at give vores kunder et grønnere valg, når de står i vores butikker. Det gør vi ved at presse på for, at den enkelte vare bliver grønnere, ved at man kan se på varen, hvordan den påvirker klimaet og ved at udbuddet af mere klimavenlige varer vokser, siger Henrik Vinther Olesen.  

I Danmarks største dagligvarekoncern står klimaet øverst på bæredygtighedsdagsordenen, og koncernen har i 2021 sat fart på sine ambitioner om at skabe en mindre klimabelastende forretning. 

-Vi har forpligtet os til Parisaftalens målsætning om at holde de menneskeskabte temperaturstigninger under 1,5 grader ved at forpligte os på Science Based Targets. I den proces har vi beregnet CO2-aftrykket for de varer, vi indkøber og sælger videre i vores butikker, siger Henrik Vinther Olesen.  

I egen drift investerer Salling Group over de kommende år 2,5 milliarder i opsætning af solceller, udskiftning af olie- og gasfyr med varmepumper samt udskiftning til moderne køleanlæg. Samlet betyder det en reduktion på cirka 30 % i CO2e-udledningerne fra egen drift. Men den store del af klimarejsen kan kun ske i samarbejde med leverandørerne.  

-Med vores beregninger af Scope 3 har vi et godt overblik over, hvor i værdikæden de største udledninger sker. 95 % af dagligvarehandlens CO2-udledning sker i produktionen af de varer, vi sælger, og derfor er det afgørende, at vi får producentleddet med. I Salling Group kommer vi derfor til at forpligte vores leverandører på at lave reduktioner i overensstemmelse med Paris-aftalen, siger Henrik Vinther Olesen.   

Salling Group er allerede i tæt dialog med sine 150 største leverandører, og koncernen har indgået samarbejde med en anden international aktør, Carbon Disclosure Project, som løbende monitorerer fremdriften i leverandørernes klimaindsats.   

Læs meget mere om social ansvarlighed og bæredygtighedsindsatser i Salling Group i Salling Groups Bæredygtighedsrapport 2021, der kan læses i sin helhed på sallinggroup.com

For yderligere information:

Kontakt CSR-direktør Henrik Vinther Olesen: 2482 6313

Faktaboks: Udvalgte nedslag fra Salling Groups Bæredygtighedsrapport 2021 

Det skete bl.a. i 2021 

  • Salling Group forpligtede sig på Parisaftalens klimamålsætning 
  • Bæredygtighed blev forankret i Salling Groups bestyrelse gennem nedsættelse af et Sustainability Board med bestyrelsesformand Bjørn Gulden for bordenden 
  • Netto testede klimamærket ’Skyen’ med gode resultater 
  • Salling Fondene, der ejer Salling Group, donerede 220 millioner til glæde og gavn for mennesker i Danmark, herunder mange lokale donationer via føtex og Bilka
  • Bilka, føtex og Netto donerede i alt 75.000 julemåltider til familier og enkeltpersoner i hele landet
  • Dansk Vegetarisk Forening kårede Bilka som vinder af Årets Plantebaserede Supermarked, Netto som Årets plantebaserede discount-supermarked og føtex Årets højdespringer
  • Salling Group blev tildelt Forsvarsministeriets Veteranpris for sin indsats med at hjælpe veteraner på fode
  • Som aktiv partner i Glad Fondens Flexuddannelse tilbyder Salling Group unge med handicap både uddannelse og jobmuligheder

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Salling Roofgarden åbner med installationer af verdenskendt dansk kunstner11.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når Salling Roofgarden åbner til sommer, bliver det udover med et væld af træer, buske og planter højt oppe under åben himmel også med en hel serie af unikke kunstværker af en af Danmarks mest markante og anerkendte kunstnere. På toppen af Aarhus vil Jeppe Hein udfordre de sociale rum, vi opholder os i og opfordre til samvær og eftertanke. I første omgang med en serie unikke og skulpturelle bænke, og til efteråret følger kunstneren op med en større spejlinstallation, der bryder den blomstrende oase op, spejler gæsten i haven og trækker himlen ned i buskadset for på den måde at skubbe til vores forestilling om grønne, urbane områders rolle og muligheder.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum