Salling Group vil sætte standarden for bæredygtig emballage
Mad- og dagligvarer i føtex, Netto og Bilka skal pakkes ind, så mest muligt af emballagen kan genanvendes og genbruges, og så mængden af plastik minimeres. Det er målsætningen hos Salling Group, der nu lancerer en række ambitiøse principper, som skal sætte standarden for mere bæredygtig emballage. Ved at lægge principper og mål åbent frem inviterer Salling Group alle producenter, dagligvarekæder og aktører til at bidrage til bedre brug af plastik.

Den rigtige emballage er helt afgørende for at minimere madspild og sikre fødevaresikkerheden. Men indpakningen kan skabe miljømæssige udfordringer, hvis den ender i naturen eller ikke er fremstillet i materialer, der kan bruges igen og igen.
Derfor lancerer Salling Group en ny, ambitiøs emballagestrategi og en række plastikprincipper, så mad- og dagligvarer i føtex, Netto og Bilka fremover pakkes ind i emballage, der er designet til cirkulær genanvendelse.
Målet er, at al Salling Group-emballage på egne varemærker skal være 100% genanvendelig inden 2023, at plastikmængden på samme varer skal nedbringes med 30%, og at plast brugt til transport skal være genbrugt eller genanvendt inden 2020.
– Emballage, også den af plastik, har en række gode egenskaber, som blandt andet sikrer holdbarhed og begrænser madspild. Men samtidig er det afgørende, at vi får forbruget af ny plastik bragt ned. Her ønsker vi at tage ansvar og gå forrest i udviklingen af nye, bæredygtige løsninger, siger Executive Vice President Michael Løve, ansvarlig for Salling Groups samlede plastikindsats.
Samlet set vil Salling Group udskifte emballagen på mere end 5.000 forskellige varer som en del af indsatsen og dermed sikre bedre brug af plastik på millioner af varer. Blot til en start.
Kræver fælles indsats
Den nye og ambitiøse emballagestrategi bygger videre på en samlet plastikindsats, hvor Salling Group i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden har igangsat en række initiativer. Blandt andet har føtex udfaset al engangsservice af plastik, mens Netto har reduceret salget af plastikposer markant – og samtidig indført nye bæreposer og indkøbsnet af genbrugsplastik.
Plastikproblematikken er ikke begrænset til ét sted eller én aktør. Derfor lægger Salling Group hele strategien og samtlige principper åbent frem og inviterer alle producenter, dagligvarekæder, NGO’er og aktører til at bidrage til bedre brug af plastik. Salling Group vil også indlede en dialog med dagligvarekædens leverandører, så resultaterne kan række videre end egne butikker.
– Som landets største dagligvarekoncern kan vi gøre en stor forskel. Men skal vi lykkedes, kræver det, at vi samarbejder på tværs og får standarder, som vi kan være fælles om. Vi har i samråd med eksperter udarbejdet de ambitiøse principper, vi vil indføre på tværs af alle vores butikker, og nu ¬deler vi strategi, ambitioner og de overvejelser, vi har gjort os, så vi i fællesskab kan medvirke til, at vi får mere bæredygtige og bedre materialer i hele branchen, fortæller Michael Løve.
Salling Groups nye plastikprincipper er blevet til i samråd med Teknologisk Institut samt WWF, der har rådgivet, gennemgået og sikret, at principperne kan medvirke til bedre brug af plastik. Og netop vigtigheden af at vælge de rigtige løsninger er essentiel, fortæller WWF.
– Verdens natur drukner i plastik, og tiden er inde til slå et afgørende slag mod plastiktruslen. Salling Groups og WWF’s ambitiøse nye standarder vil reducere supermarkedernes forbrug af plastik kraftigt og gøre den plastik, som vi er tvunget til at bruge, meget lettere at genanvende. Jeg håber, at de øvrige supermarkeder og politikerne vil tage principperne til sig, så de tages i anvendelse overalt. Naturen, dyrene og vores børnebørn vil takke os for det, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.
- - -
FAKTA: Salling Groups mål for ansvarlig brug af plastik
Vi har sat en række ambitiøse mål for brugen af plastik i vores logistik og butikker på tværs af Netto, føtex og Bilka. Det betyder, at:
• Plastik i emballage skal reduceres med 30% på egne varemærker i 2023
• Al emballage på egne varemærker skal være designet til fuld genanvendelse i 2023
• Al engangsservice i plastik udfases senest i løbet af 2021
• Salget af plastikposer skal reduceres med 50%
• Al plastik brugt til transport af vores varer vil blive genbrugt eller genanvendt inden 2020
FAKTA: Plastik-Principperne
#1 Vi fjerner og reducerer emballage, hvor det er muligt
#2 Vi anvender mono-materialer eller kompatible plastiktyper
#3 Vi anvender PET, når det er relevant og muligt (fx fødevarer) I alle andre sammenhænge anvender vi PP eller PE
#4 Vi anvender emballage, hvor alle komponenter let kan skilles ad
#5 Vi printer direkte på emballagen eller bruger plastiklabels.
#6 Vi anvender genbrugsmateriale, hvor det er muligt
#7 Vi anvender klar plast, hvor det er muligt – så længe det ikke påvirker holdbarheden
#8 Vi angiver tydeligt, hvordan emballagerne skal skilles ad og sorteres som affald
#9 Vi fortsætter med at anvende emballage af glas, papir og aluminium, da her allerede findes effektive systemer til genanvendelse
#10 Vi anvender ikke bionedbrydelig eller bio-baseret plastik, da vi ikke mener, at fødevarer skal bruges til emballage.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Glædeligt med genåbning – men vigtigt at huske alle hensyn25.2.2021 14:05:00 CET | Pressemeddelelse
Med en forestående genåbning af store dele af samfundet er det endnu vigtigere, at alle følger de retningslinjer og anbefalinger, der er. For at sikre det fortsat lave smittetryk vil føtex, Netto og Bilka skærpe og håndhæve reglerne endnu skarpere
Manuel tastefejl var skyld i for lav PS4-pris26.12.2020 21:00:00 CET | Pressemeddelelse
PlayStation 4 blev på føtex.dk vist med en pris på 499,-
Nye butikker på vej: Grønne Netto’er blomstrer op over hele landet17.12.2020 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Netto-kunder over hele landet kan glæde sig til at besøge nye, unikke butikker, der er opført i mere bæredygtige og genanvendelige materialer. Den første af sin slags slår dørene op i Horsens i dag, og alle kommende, grønne Netto’er vil blive opført på lignende vis med samme æstetik. De to næste er allerede undervejs i Odense og Esbjerg.
Nu klippes snoren til Netto ved Bygholm Bakker14.12.2020 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
Efter seks måneders intensivt arbejde og en byggeplan, der er blevet fulgt til punkt og prikke, gør Netto klar til at byde kunderne indenfor i den helt nye Grønne Netto ved Bygholm Bakker i det vestlige Horsens torsdag d. 17. december kl. 08.00. En åbning, der lige som mange andre begivenheder, bliver præget af Covid-19.
Salling Group gør sin transport mere klimavenlig og sparer de danske veje for 40.000 lastbilsleverancer på et år17.11.2020 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
For at gøre sin transport mere klimavenlig vil Salling Group selv bringe brød ud til sine mere end 600 butikker i Danmark. Det vil betyde færre lastbiler på vejene og færre kørte kilometer med markante klimagevinster til følge.
Salling Group åbner nye brødterminaler i Taulov og Taastrup og søger op mod 100 nye kollegaer13.11.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Medarbejdere indenfor bl.a. lagerdrift og ledelse er nogle af de profiler, som Salling Group nu begynder at kigge efter, når den fremtidige transport og distribution af brød hjemtages i løbet af 2021.
Corona-tryghed: Salling Group spreder Black Friday ud over flere dage12.11.2020 09:15:00 CET | Pressemeddelelse
En af årets allerstørste handelsdage står for døren, men Black Friday bliver ikke helt, som den plejer. For at undgå trængsel og for at fastholde den trygge indkøbsoplevelse vil Salling Group sprede sine Black Friday-tilbud i føtex, Bilka, BR og Salling ud over flere dage. Derudover vil det være muligt at købe alle de gode Black Friday-tilbud online.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum