Salling Group vil sætte standarden for bæredygtig emballage

Mad- og dagligvarer i føtex, Netto og Bilka skal pakkes ind, så mest muligt af emballagen kan genanvendes og genbruges, og så mængden af plastik minimeres. Det er målsætningen hos Salling Group, der nu lancerer en række ambitiøse principper, som skal sætte standarden for mere bæredygtig emballage. Ved at lægge principper og mål åbent frem inviterer Salling Group alle producenter, dagligvarekæder og aktører til at bidrage til bedre brug af plastik.

Den rigtige emballage er helt afgørende for at minimere madspild og sikre fødevaresikkerheden. Men indpakningen kan skabe miljømæssige udfordringer, hvis den ender i naturen eller ikke er fremstillet i materialer, der kan bruges igen og igen.
Derfor lancerer Salling Group en ny, ambitiøs emballagestrategi og en række plastikprincipper, så mad- og dagligvarer i føtex, Netto og Bilka fremover pakkes ind i emballage, der er designet til cirkulær genanvendelse.

Målet er, at al Salling Group-emballage på egne varemærker skal være 100% genanvendelig inden 2023, at plastikmængden på samme varer skal nedbringes med 30%, og at plast brugt til transport skal være genbrugt eller genanvendt inden 2020.

– Emballage, også den af plastik, har en række gode egenskaber, som blandt andet sikrer holdbarhed og begrænser madspild. Men samtidig er det afgørende, at vi får forbruget af ny plastik bragt ned. Her ønsker vi at tage ansvar og gå forrest i udviklingen af nye, bæredygtige løsninger, siger Executive Vice President Michael Løve, ansvarlig for Salling Groups samlede plastikindsats.

Samlet set vil Salling Group udskifte emballagen på mere end 5.000 forskellige varer som en del af indsatsen og dermed sikre bedre brug af plastik på millioner af varer. Blot til en start.

Kræver fælles indsats
Den nye og ambitiøse emballagestrategi bygger videre på en samlet plastikindsats, hvor Salling Group i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden har igangsat en række initiativer. Blandt andet har føtex udfaset al engangsservice af plastik, mens Netto har reduceret salget af plastikposer markant – og samtidig indført nye bæreposer og indkøbsnet af genbrugsplastik.

Plastikproblematikken er ikke begrænset til ét sted eller én aktør. Derfor lægger Salling Group hele strategien og samtlige principper åbent frem og inviterer alle producenter, dagligvarekæder, NGO’er og aktører til at bidrage til bedre brug af plastik. Salling Group vil også indlede en dialog med dagligvarekædens leverandører, så resultaterne kan række videre end egne butikker.

– Som landets største dagligvarekoncern kan vi gøre en stor forskel. Men skal vi lykkedes, kræver det, at vi samarbejder på tværs og får standarder, som vi kan være fælles om. Vi har i samråd med eksperter udarbejdet de ambitiøse principper, vi vil indføre på tværs af alle vores butikker, og nu ¬deler vi strategi, ambitioner og de overvejelser, vi har gjort os, så vi i fællesskab kan medvirke til, at vi får mere bæredygtige og bedre materialer i hele branchen, fortæller Michael Løve.

Salling Groups nye plastikprincipper er blevet til i samråd med Teknologisk Institut samt WWF, der har rådgivet, gennemgået og sikret, at principperne kan medvirke til bedre brug af plastik. Og netop vigtigheden af at vælge de rigtige løsninger er essentiel, fortæller WWF.

– Verdens natur drukner i plastik, og tiden er inde til slå et afgørende slag mod plastiktruslen. Salling Groups og WWF’s ambitiøse nye standarder vil reducere supermarkedernes forbrug af plastik kraftigt og gøre den plastik, som vi er tvunget til at bruge, meget lettere at genanvende. Jeg håber, at de øvrige supermarkeder og politikerne vil tage principperne til sig, så de tages i anvendelse overalt. Naturen, dyrene og vores børnebørn vil takke os for det, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

FAKTA: Salling Groups mål for ansvarlig brug af plastik
Vi har sat en række ambitiøse mål for brugen af plastik i vores logistik og butikker på tværs af Netto, føtex og Bilka. Det betyder, at:
• Plastik i emballage skal reduceres med 30% på egne varemærker i 2023
• Al emballage på egne varemærker skal være designet til fuld genanvendelse i 2023
• Al engangsservice i plastik udfases senest i løbet af 2021
• Salget af plastikposer skal reduceres med 50%
• Al plastik brugt til transport af vores varer vil blive genbrugt eller genanvendt inden 2020

FAKTA: Plastik-Principperne
#1 Vi fjerner og reducerer emballage, hvor det er muligt
#2 Vi anvender mono-materialer eller kompatible plastiktyper
#3 Vi anvender PET, når det er relevant og muligt (fx fødevarer) I alle andre sammenhænge anvender vi PP eller PE
#4 Vi anvender emballage, hvor alle komponenter let kan skilles ad
#5 Vi printer direkte på emballagen eller bruger plastiklabels.
#6 Vi anvender genbrugsmateriale, hvor det er muligt
#7 Vi anvender klar plast, hvor det er muligt – så længe det ikke påvirker holdbarheden
#8 Vi angiver tydeligt, hvordan emballagerne skal skilles ad og sorteres som affald
#9 Vi fortsætter med at anvende emballage af glas, papir og aluminium, da her allerede findes effektive systemer til genanvendelse
#10 Vi anvender ikke bionedbrydelig eller bio-baseret plastik, da vi ikke mener, at fødevarer skal bruges til emballage.