Salling Group

Salling Group tager næste skridt: Udfaser hurtigt voksende kyllinger fra det faste sortiment i Netto, føtex og Bilka

Del

I Salling Group vil de faste, ferske sortimenter af kyllinger i føtex, Netto og Bilka fremover bestå udelukkende af langsommere voksende racer. Salling Group tager dermed et skridt mod en fuldstændig udfasning af de hurtigt voksende kyllinger, som er Salling Groups ambition. Dyreværnsorganisationen Anima roser det markante initiativ, der sætter nye standarder i dagligvarehandlen.

Når kunderne går på jagt efter kyllinger i køledisken i Netto, føtex og Bilka vil de i fremtiden kun møde langsommere voksende racer og velfærdskyllinger i kædernes faste, ferske sortimenter.

Salling Group er allerede i dag landets største forhandler af kyllinger med høj dyrevelfærd. Ved at lade de faste sortimenter i butikkerne bestå udelukkende af langsommere voksende racer samt velfærdskyllinger med den allerhøjeste dyrevelfærd tager Salling Group nu endnu et markant og ambitiøst skridt, så dyrevelfærden også bliver løftet på tværs af hele branchen og i samtlige butikker:

– Vi vil gerne bidrage til at løfte dyrevelfærden over hele linjen og har skabt landets stærkeste sortiment af dyrevelfærdskyllinger. Nu tager vi næste skridt og udfaser de hurtigt voksende kyllinger, der rummer nogle åbenlyse dyrevelfærdsmæssige udfordringer, fra vores faste sortimenter i Netto, Bilka og føtex, siger Søren Bo Christensen, der er indkøbsdirektør i Salling Group.

Skridtet vil betyde en forbedring for over 20 millioner kyllinger om året.

På vej mod fuldstændig udfasning
Udfasningen i de tre kæder vil være afsluttet inden for det kommende år, hvor det altså vil være slut med de hurtigt voksende kyllinger i de faste sortimenter. Og allerede fra september vil den trinvise udfasning medvirke til, at andelen af de langsommere voksende kyllinger vil udgøre op mod tre fjerdele af de faste sortimenter i føtex, Bilka og Netto.

Salling Groups mål er en total udfasning af hurtigt voksende kyllinger i alle produktkategorier, og Salling Groups konkrete og forestående udfasning får derfor store ord med på vejen fra dyreværnsorganisationen Anima:

– Salling Group sætter en stor, fed streg under, at det ikke er i orden at presse industrikyllinger til det yderste. Når en markedsleder siger nej til turbokylling og ja til flere forbedringer i stalden, så kommer det til at flytte hele markedet. Dette fremskridt er intet mindre end historisk og i mine øjne det største danske resultat for dyr i mange år, udtaler kommunikationschef i Anima, Thorbjørn Schiønning.

Skal have hele markedet med
Både i Danmark og på verdensplan udgør hurtigt voksende kyllinger fortsat en altovervejende andel af den samlede produktion, og den fuldstændige udfasning og skiftet af de faste sortimenter i Salling Group over det kommende år vil derfor også ske i takt med, at producenterne øger produktionen af langsommere voksende kyllinger.

Salling Group håber derfor også, at både flere i branchen samt producenter og kunder er klar til at bakke op om udviklingen, uddyber Søren Bo Christensen:

– Vi er utrolig glade for at tage et så markant skridt, som vi gør nu. Og vi vil gerne, at endnu flere vil bakke op. Vi kan se, hvordan vi i fællesskab lykkedes med at udfase både buræg og de skjulte buræg, og selvom vi er et stykke fra den forståelse og folkelig opbakning, der var i sin tid, håber vi, at vi kan tage store skridt og sammen lykkes med at løfte dyrevelfærden for kyllinger.

- - - - - - - - - - 

FAKTA: Langsommere voksende kyllinger

  • Salling Group satte i 2020 en ambition om at udfase hurtigt voksende kyllinger. I den forbindelse løftede Salling Group andelen af de langsomt-voksende kyllingeracer ved at introducere nye varer i sit sortiment og samtidig udfase flere af de hurtigt voksende alternativer.
  • I føtex, Netto og Bilka vil det faste sortiment af ferske kyllinger fra foråret 2022 bestå udelukkende af velfærdskyllinger og kyllingeracer, der bruger minimum mellem 48-63 dage på at vokse til en vægt på 2,2 kilo. Til sammenligning vokser hurtigt voksende kyllinger fra 50 g til 2 kg på blot 33 dage, hvilket kan bevirke, at kyllingernes krop og organer har svært ved at følge den hastige vækst – med dårligere dyrevelfærd til følge.
  • Langsommere voksende kyllinger oplever – modsat de hurtigt voksende, der er opdrættet med henblik på at blive slagteklar hurtigst muligt – ikke samme udfordringer med trædepudeskader, sår, brækkede lemmer og åndedrætsbesvær.
  • Forældredyrene i de langsommere voksende racer er samtidig kendetegnet ved lavere dødelighed – helt op til ca. 50% lavere for Ranger Gold (langsommere voksende) end for Ross308 (hurtigt voksende). Hertil kommer også væsentligt mindre stress, bedre fjerdragt, hvilket sikrer færre skader, samt bedre befrugtning, da deres kropsvægt er lavere.

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Salling Group leverer rekordresultat og accelerer strategiske indsatsområder i uforudsigeligt Corona-år21.4.2021 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Omsætningsrekord og koncernens højeste underliggende resultat nogensinde sendte Salling Group styrket ud af 2020. Omsætningen voksede sidste år til 60,9 mia. kr., mens EBIT steg til 2,8 mia. kr. svarende til en EBIT-margin på 4,6%. Trods Corona-pandemien fastholdt Salling Group fokus på den strategiske udvikling med markante investeringer i fødevarer online, ekspansion i Polen samt fortsat udvikling og fornyelse af butikker, lagre og sortiment til gavn for vores kunder.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum