Salling Group ser et udfordrende år forude
Den 29. april 2022
Det nuværende klima i detailhandlen er præget af stor usikkerhed, og administrerende direktør for Salling Group Per Bank er ikke i tvivl om detailhandelens udfordringer.
– I 2021 leverede vi et flot resultat som var drevet af en stærk indsats af mine over 61.000 kolleger i tre lande. Det vil jeg gerne sige dem et stort tak for. Vi er dog nu i gang med et ekstremt udfordrende år i 2022 med heftig inflation og stigende råvarepriser, voldsomt forøgede energipriser og faldende nonfood- og tekstil-salg, der sætter hele branchen under pres, siger Per Bank.
Salling Groups forventninger til 2022 er fortsat vækst i markedsandele på tværs af markeder, men en betydeligt reduceret indtjening.
Omsætningen i Salling Group blev i 2021 66,2 mia. kr. mod 60,9 mia. kr. året før. EBIT var i 2021 på 3,0 mia. kr. mod 2,8 mia. kr. i 2020, svarende til en EBIT-margin på 4,5 % mod 4,6 % i 2020. EBITDA blev i 2021 5,0 mia. kr. mod 4,7 mia. kr. i 2020. Investeringsniveauet i 2021 blev rekordhøjt med næsten 4 mia. kr. primært til opkøb af Tesco i Polen, renovering af butikker samt etablering af føtex Hjemmelevering.
Strategiske investeringer og grønt fokus prægede 2021
Sideløbende med betragtelige investeringer i koncernens fundament iværksatte Salling Group sidste år en række strategiske tiltag særligt inden for fødevarer online og den fortsatte ekspansion i Polen. Grundet hastigt ændrede indkøbsmønstre fremrykkede og intensiverede Salling Group sin planlagte investering i mad på nettet med lanceringen af føtex Hjemmelevering samt udvidelse af BilkaToGo gennem øget kapacitet i de fysiske butikker og introduktionen af selvstændige pick up-stationer over hele landet. I marts 2021 modtog Salling Group endvidere endelig godkendelse fra de polske konkurrencemyndigheder af handlen med britiske Tesco, der involverede overtagelsen af over 301 butikker og to distributionscentre.
Detailhandelskoncernen var sidste år påvirket af de fortsatte restriktioner i kølvandet på Coronapandemien. Samtidig lykkedes det at balancere hensynet til medarbejdere og kunder, forklarer administrerende direktør i Salling Group Per Bank.
- Salling Groups primære fokus var igennem hele året den fortsatte sundhed og sikkerhed for vores kolleger, som igen i 2021 ydede en imponerende indsats for at bringe vores kunder trygt igennem pandemien. Jeg er særdeles taknemmelig for den passion og dedikation, som hele organisationen under svære omstændigheder udviste sidste år, siger Per Bank.
I 2021 lancerede Salling Group en omfattende klimaambition og intensiverede engagementet i at bekæmpe klimaforandringer. Virksomheden forpligtede sig til at leve op til Parisaftalens mål om at holde de menneskeskabte temperaturstigninger under 1,5 grader, og Salling Groups mål er at være Net Zero i scope 1, 2 og 3 senest i 2050. Det omfatter således ikke alene udledninger i egen drift, men også CO2-aftrykket fra solgte varer – fra varen dyrkes eller produceres, til den bliver konsumeret eller bortskaffet af slutbrugeren. I begyndelsen af 2022, efter den russiske invasion af Ukraine, besluttede Salling Group endvidere at accelerere sine investeringer i at skifte fra olie og gas til vedvarende kilder og begrænse energiforbruget. I alt investeres 2,5 mia. kr. i energiomlægningen frem til 2028.
Virksomhedens overskud investeres tilbage i forretningen til gavn for kunder og samarbejdspartnere eller uddeles via Salling Groups ejere, Salling Fondene. I 2021 donerede Salling Fondene 221 mio. kr. til kultur, sport, uddannelse, og andre velgørende eller almennyttige formål.
Antal butikker i Salling Group pr. dato:
- Netto Danmark: 525
- Netto Tyskland: 342
- Netto Polen: 654
- Bilka: 19
- føtex og føtex food: 107
- Salling Stormagasiner: 2
- BR: 29
- Starbucks: 15
- Carl's Jr.: 16
I alt: 1.709
Salling Group beskæftiger per 31/12-2021 61.874 medarbejdere på tværs af Tyskland, Polen og Danmark.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum