Salling Group og HK Handel i fælles opfordring: Hold den gode tone, når du handler

Dagligvarekoncernen Salling Group oplever en stigende grov tone i sine butikker og går nu sammen med HK Handel ud med en fælles opfordring til kunderne om at huske den gode tone, når de handler.

”Fatter du ingenting, din dumme kælling?!” ”Så åbn dog en kasse mere, idiot!” og ”Hvad fanden får du egentlig din løn for…?”

Ovenstående er blot nogle af de overfusninger, butiksmedarbejderne i føtex, Netto og Bilka oftere og oftere må lægge øre til.

- Det er en udvikling, der tog fart under corona-pandemien og som er eskaleret yderligere i år i kølvandet på inflation og energikrise. Vi har fuld forståelse for, at mange er pressede, men det må aldrig gå ud over medarbejdere, der passer deres arbejde og gør, hvad de kan for at hjælpe kunderne og yde en god service, siger HR-direktør i Salling Group Louise Gade.

Hun bliver bakket op af formand for HK Handel Mette Høgh, der mener, at tonen for længst har nået et niveau langt ud over det acceptable.

- Det er helt urimeligt, at man som ansat skal mødes med ubehageligheder. Der eksisterer en usund kultur, hvor kunder tror, at de kan tillade sig hvad som helst, og det er medarbejderne, der betaler prisen. Derfor tager vi og Salling Group et fælles opgør med den slidte frase om, at kunden altid har ret, siger Mette Høgh.

Grov tone og fysisk vold

Louise Gade understreger, at langt de fleste kunder er søde og ordentlige, og at hverdagen i butikkerne er fuld af gode oplevelser. Men antallet af indrapporterede hændelser fra butikkerne taler samtidig sit tydelige sprog.

- Konkret kan vi se at antallet af anmeldelser om tilfælde af vold, overfald og trusler er steget fra 13 samme tid sidste år til 39 i år. Det er heldigvis de færreste situationer, der er så grelle, at de bliver indrapporteret, men udviklingen illustrerer en tendens, som mærkes tydeligt i alle vores butikker.

Den udvikling kan HK Handel nikke genkendende til. En undersøgelse fra 2022 viser, at 80 procent af fagforeningens medlemmer indenfor butiksområdet i løbet af de seneste 12 måneder har oplevet at blive talt grimt til af kunderne.

Den dårlige tone kan i sidste ende gå ud over den enkelte ansatte, der risikerer at miste arbejdsglæden eller i værste fald gå ned psykisk.

I Salling Group understreger Louise Gade, at koncernen har faste beredskaber for hjælp til medarbejdere, der har været udsat for ubehagelige oplevelser, samtidig med at alle medarbejdere uddannes til at håndtere konflikter så de ikke eskalerer:

- Vores medarbejdere er hele livsnerven i Salling Group, og vi gør alt, hvad vi kan for at passe godt på dem. De skal ikke være bekymret for overfusninger og vrede kunder, derfor sætter vi nu, sammen med HK Handel, fokus på den gode tone.

Kampagnen sættes i gang ved indgangen til julemåneden, der udover masser af hygge og traditioner også er kendetegnet ved ekstra travlhed og jag.

Det gør HK Handel og Salling Group:

- Salling Group og HK Handel vil gennem kampagner i butikkerne og på sociale medier gøre kunderne opmærksomme på problemerne med den hårde tone.

- Salling Groups butikker vil blive udstyret med plakater, hvor kunder opfordres til at udvise tålmodighed og tale pænt til de ansatte.

- Derudover er medarbejderne blevet informeret om, hvordan de bedst muligt kan nedskalere en konflikt, og hvad de skal gøre, hvis de udsættes for ubehagelige kommentarer eller trusler.

Mille RedanzKontaktperson HK Handel

Tlf:31796395