Salling Group og HK Handel i fælles opfordring: Hold den gode tone, når du handler

”Fatter du ingenting, din dumme kælling?!” ”Så åbn dog en kasse mere, idiot!” og ”Hvad fanden får du egentlig din løn for…?”
Ovenstående er blot nogle af de overfusninger, butiksmedarbejderne i føtex, Netto og Bilka oftere og oftere må lægge øre til.
- Det er en udvikling, der tog fart under corona-pandemien og som er eskaleret yderligere i år i kølvandet på inflation og energikrise. Vi har fuld forståelse for, at mange er pressede, men det må aldrig gå ud over medarbejdere, der passer deres arbejde og gør, hvad de kan for at hjælpe kunderne og yde en god service, siger HR-direktør i Salling Group Louise Gade.
Hun bliver bakket op af formand for HK Handel Mette Høgh, der mener, at tonen for længst har nået et niveau langt ud over det acceptable.
- Det er helt urimeligt, at man som ansat skal mødes med ubehageligheder. Der eksisterer en usund kultur, hvor kunder tror, at de kan tillade sig hvad som helst, og det er medarbejderne, der betaler prisen. Derfor tager vi og Salling Group et fælles opgør med den slidte frase om, at kunden altid har ret, siger Mette Høgh.
Grov tone og fysisk vold
Louise Gade understreger, at langt de fleste kunder er søde og ordentlige, og at hverdagen i butikkerne er fuld af gode oplevelser. Men antallet af indrapporterede hændelser fra butikkerne taler samtidig sit tydelige sprog.
- Konkret kan vi se at antallet af anmeldelser om tilfælde af vold, overfald og trusler er steget fra 13 samme tid sidste år til 39 i år. Det er heldigvis de færreste situationer, der er så grelle, at de bliver indrapporteret, men udviklingen illustrerer en tendens, som mærkes tydeligt i alle vores butikker.
Den udvikling kan HK Handel nikke genkendende til. En undersøgelse fra 2022 viser, at 80 procent af fagforeningens medlemmer indenfor butiksområdet i løbet af de seneste 12 måneder har oplevet at blive talt grimt til af kunderne.
Den dårlige tone kan i sidste ende gå ud over den enkelte ansatte, der risikerer at miste arbejdsglæden eller i værste fald gå ned psykisk.
I Salling Group understreger Louise Gade, at koncernen har faste beredskaber for hjælp til medarbejdere, der har været udsat for ubehagelige oplevelser, samtidig med at alle medarbejdere uddannes til at håndtere konflikter så de ikke eskalerer:
- Vores medarbejdere er hele livsnerven i Salling Group, og vi gør alt, hvad vi kan for at passe godt på dem. De skal ikke være bekymret for overfusninger og vrede kunder, derfor sætter vi nu, sammen med HK Handel, fokus på den gode tone.
Kampagnen sættes i gang ved indgangen til julemåneden, der udover masser af hygge og traditioner også er kendetegnet ved ekstra travlhed og jag.
Det gør HK Handel og Salling Group:
- Salling Group og HK Handel vil gennem kampagner i butikkerne og på sociale medier gøre kunderne opmærksomme på problemerne med den hårde tone.
- Salling Groups butikker vil blive udstyret med plakater, hvor kunder opfordres til at udvise tålmodighed og tale pænt til de ansatte.
- Derudover er medarbejderne blevet informeret om, hvordan de bedst muligt kan nedskalere en konflikt, og hvad de skal gøre, hvis de udsættes for ubehagelige kommentarer eller trusler.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comMille RedanzKontaktperson HK Handel
Tlf:31796395Billeder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group og Clever når milepæl: Over 1.000 ladeudtag på tværs af Danmark9.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group og Clever har nået målet om at opsætte 1.000 ladeudtag og gør det dermed nemmere for elbilister at besøge butikkerne.
Salling Group styrker sit digitale beredskab og åbner for bedre offlinebetalingsløsninger i Bilka, føtex og Netto3.10.2025 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt, udvidet samarbejde med Nets sikrer, at kunder i Salling Groups butikker fremover vil kunne betale med stort set alle betalingsformer under en eventuel krisesituation.
Salling Group gør status: 400 butikker har nu en fast madspildspartner29.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ved stor fælles indsats på tværs af butikker og madspildsaktører har 400 føtex, Bilka og Netto-butikker i dag fået en fast madspildspartner, der ugentligt kommer forbi og henter overskudsmad.
Salling Group udvider bestyrelsen med to internationale profiler26.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekoncern styrker bestyrelsen med to erfarne profiler fra international detailhandel med tyske Aliz Tepfenhart og hollandske Giny Boer.
Salling Group klar til at bygge kæmpe solcelleanlæg25.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun den allersidste formelle godkendelse fra Aarhus Kommune mangler, for at Salling Group kan sætte spaden i jorden og bygge et nyt solcelleanlæg, der vil give vedvarende energi nok til at drive fem Bilka-varehuse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum