Salling Group og Clever indgår aftale om 1000 offentlige ladepunkter

Med ønsket om at give danskerne mulighed for at sætte fart på den grønne omstilling, har dagligvarekoncernen Salling Group udvidet sit samarbejde med ladeoperatøren Clever og etablerer nu yderligere 700 ladepunkter ved kæderne Bilka, Netto og føtex.
Med aftale om i alt 1000 ladepunkter fordelt på Netto, Bilka og føtex over hele landet, udvider Salling Group og Clever sit samarbejde. På billedet ses en eksisterende hurtiglader ved Bilka Tilst.

Når kunder i hele landet fremover skal købe dagligvarer i Bilka, Netto og føtex, bliver det endnu nemmere at få strøm til elbilen.

Allerede sidste år indgik Clever og føtex en aftale om opsætning af lynladere på føtex p-pladser landet over. Nu udvider Salling Group og Clever samarbejdet med en aftale om at sætte knap 700 ladepunkter op, fordelt mellem Bilka, Netto og føtex over hele landet og når dermed op på knap 1.000 ladepunkter. Størstedelen af dem vil kunne lade elbilerne med lynhurtig strøm:

”Vi har en klar ambition om at gøre det lettere for vores kunder at træffe valg i hverdagen, der støtter ønsket om at mindske den globale opvarmning. Sammen med Clever er føtex allerede i gang med at etablere lynladepunkter på tværs af landet, og med denne udvidelse af samarbejdet får vi skabt et stærkt landsdækkende netværk, så det bliver endnu lettere for danskerne at vælge elbilen til. Det er stort skridt i den rigtige retning,” siger Salling Groups CSR-direktør Henrik Vinther Olesen.

Ladeoperatøren Clever, der driver Danmarks største åbne ladenetværk, ser aftalen som et afgørende skridt mod endnu mere rigelig, relevant og fuld tilgængelig opladning:

”Clever er sat i verden for at bidrage til den grønne omstilling af transporten ved at gøre det nemt at vælge elbilen til – også i en tid med ekstra fokus på energi. Derfor har vi en ambitiøs strategi om at udbygge vores offentlige infrastruktur og gøre vores ladenetværk folkeligt, så vi kan nå regeringens mål om 1 mio. grønne biler i 2030. Aftalen med Salling Group er et kæmpe skridt i netop det arbejde, og med 1000 ladepunkter på tværs af landet gør vi det i fællesskab nemmere at komme rundt i landet som elbilist,” fortæller Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.

Skal sikre lademuligheder i både små og store byer

Ud af de knap 700 ladepunkter vil 154 være normalladere, mens resten enten vil være hurtig- eller lynladere. Lynladerne kan levere en effekt på op til 300 kW, hvilket svarer til at kunne lade bilen fra 0-80 pct. på under 30 minutter.

Ladepunkterne vil blive placeret ude foran parkeringspladserne ved både Bilka, Netto og føtex, og de vil være frit tilgængelige for kædernes kunder samt andre elbilejere. Det er Salling Group og Clevers ambition at opsætte ladepunkter ved samtlige at kædernes butikker landet over, men der kan være enkelte lokationer, hvor tekniske forhold ikke gør det muligt.

Opførelsen af de knap 700 ladepunkter er allerede i fuld gang, og det forventes, at alle ladepunkter er idriftsat inden udgangen af 2025.

Stor lynladestation på vej til Århus

Udover aftalen med de tre fødevarekæder har Salling Group og Clever også en lynladestation ved Storcenter Nord på tegnebrættet, og den forventes at kunne lade 16 elbiler på samme tid:

”Vi ved, at mange elbilister efterspørger bedre lademuligheder i storbyerne, men her er efterspørgslen på ledige kvadratmeter stor, og det er en udfordring at finde egnede lokationer til vores lynladestationer. Derfor er vi glade for, at Salling Group stiller lokationen ved Storcenter Nord til rådighed, så endnu flere i regionen kan få lynhurtig opladning”, fortæller Casper Kirketerp-Møller.

”Med en stor, daglig gennemstrømning af gæster, er Storcenter Nord en oplagt placering, som vi er sikre på, vores kunder lokalt i Aarhus vil tage godt imod. Vi glæder os meget til at kunne åbne en ladestation af denne størrelse,” siger Henrik Vinther Olesen.

Fakta om aftalen

• Aftalen er på knap 700 ladepunkter i alt. Størstedelen af dem er hurtig- og lynladere, og de vil blive fordelt ved både Bilka, Netto og føtex’ butikker. 154 af dem er normale ladepunkter, og de vil alle blive placeret ved Bilkas lokationer.
  • Ladestanderne opsættes ved størstedelen af Bilka, Netto og føtex’ butikker

• De første ladestandere i Netto Skærbæk og Netto Bornholm er netop idriftsat

• Alle ladepunkter forventes idriftsat inden udgangen af 2025

Clever tilbyder i dag opladning på Danmarks største ladenetværk, og inden udgangen af 2025 vil Clever have etableret over 20.000 offentlige ladepunkter i Danmark, herunder en række lynladestationer på tværs af landet ved relevante trafikale knudepunkter.