Salling Group gennemfører køb af Tesco Polen

Med de polske konkurrencemyndigheders endelige godkendelse af Salling Groups køb af Tesco Polen har parterne i dag gennemført closing på aftalen. Med opkøbet fordobler Netto sin forretning i Polen, og arbejdet med at omdanne de 300 opkøbte butikker går nu i gang.

Siden Salling Group i juni 2020 nåede til enighed med den britiske detailkoncern Tesco om at købe Tescos polske aktiviteter, har parterne afventet den endelige godkendelse fra de polske myndigheder. Denne godkendelse er nu udstedt, ligesom partnerne har udvekslet nøgler til butikkerne. Dermed overtager Salling Group de 300 butikker og to distributionscentre, som aftalen omfatter.

– Jeg er særdeles tilfreds med, at opkøbet nu er en realitet, idet vi konsoliderer Nettos tilstedeværelse i et voksende marked og leverer på vores koncernstrategi. Med overtagelsen af Tesco Polen fordobler vi vores forretning i Polen og bliver en betydelig aktør på et af Europas største markeder, siger Per Bank, administrerende direktør i Salling Group.

­Polen udgør allerede i dag Salling Groups største vækstmarked, og med opkøbet indfrier koncernen en strategisk vigtig ambition om ekspansion i Polen, der er en hjørnesten i Salling Groups samlede strategi. Med overtagelsen når Netto op på over 700 butikker i Polen.

– Vi har set frem til færdiggørelsen af handlen, og vi kan nu begynde det planlagte arbejde med at konvertere seks butikker om ugen, siger direktør for Netto Michael Løve.

De polske kunder har også noget at se frem til. For Salling Groups plan er at investere halvanden milliard kroner i at konvertere Tesco-butikkerne til moderne Netto-butikker med attraktive indkøbsoplevelser.

Netto Polen åbnede i 1995 sin første butik i Szczecin og har i dag godt 5000 medarbejdere. Sammenlagt beskæftiger Salling Group inden opkøbet mere end 53.000 medarbejdere i Tyskland, Danmark og Polen og driver over 1.400 butikker, som dækker blandt andet discountbutikker, supermarkeder, hypermarkeder og stormagasiner samt en stærk online-forretning i Danmark.

Virksomheden handles til en Enterprise Value på PLN 900 millioner, svarende til cirka DKK 1,5 mia.

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Netto lancerer Danmarks første klimamærkning og tester kundernes lyst til at handle mere klimavenligt8.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som den første butikskæde i Danmark vil Netto hjælpe kunderne med at træffe mere klimabevidste valg gennem en klimamærkning af fødevarer. Det sker i en pilottest i udvalgte butikker, hvor skiltning og mærkning af produkterne guider kunderne til de mindre klimabelastende alternativer. Ambitionen er, at det kan bidrage til en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen, som kan medvirke til at reducere Danmarks samlede CO2-udledning.

Nu gemmes tobakken væk i alle butikker: I føtex, Bilka og Netto har det resulteret i 116 mio. færre solgte cigaretter31.3.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Erfaringerne viser, at det virker at skjule smøgerne. Siden Salling Group som de første i 2018 valgte at gemme cigaretterne væk på eget initiativ, er der røget 116 mio. færre cigaretter over disken i føtex, Netto og Bilka. Den 1. april skal tobakken være gemt i samtlige butikker, kiosker og tankstationer, og Salling Group glæder sig over, at alle gennem den nye lovgivning skal bidrage til ambitionen om en røgfri generation i 2030.

Så er føtex i luften med hjemmelevering af dagligvarer19.3.2021 08:35:00 CET | Pressemeddelelse

føtex åbner for hjemmelevering af dagligvarer i hele hovedstadsområdet. Det sker efter en ambitiøs, omfattende og succesfuld testfase. Dermed kan alle københavnere få leveret dagligvarer helt hjem foran hoveddøren fra den velkendte supermarkedskæde, der har ambitioner om at skabe landets bedste online-tilbud, når det kommer til hjemmelevering, med særlig fokus på både service, kvalitet og pris.