Salling Group er nomineret til fornem CSR-pris

Salling Group er tæt på at få en markant hæder for et mangeårigt fokus på socialt ansvar. Virksomheden er nemlig blandt de nominerede til CSR People Prize – Jubilæumsprisen 2018

For 20. gang uddeler CABI, Center for Aktiv Beskæftigelsesindsats, CSR People Prize, som hylder de virksomheder i Danmark, der gør en ekstraordinær indsats for at udvise socialt ansvar over for både medarbejdere og lokalsamfund.

I år kan prisen meget vel gå til Salling Group, som særligt har udmærket sig ved at systematisere og professionalisere virksomhedens sociale ansvar og har høje ambitioner for området.

- Vi har i Salling Group i over 20 år taget et socialt ansvar på en lang række områder, og at det også bliver bemærket i en sådan grad, at vi er nomineret til den fornemme pris, gør os selvsagt stolte. Det er en stor anerkendelse af vores indsats og ønske om at gøre en mærkbar forskel i hverdagen, siger Christian Flø, der er Head of Group Diversity i Salling Group.

Fra at være startet i de enkelte butikker og varehuse er det sociale ansvar i dag stærkt forankret på koncernniveau i Salling Group. Blandt et væld af forskellige initiativer samarbejder Salling Group i dag med kommuner og jobcentre om indslusning og fastholdelse af folk på kanten af arbejdsmarkedet, ligesom virksomheden har udviklet sin egen og anerkendte IGU-model, hvor foreløbigt 40 flygtninge er i gang. Salling Group har også været med til at hjælpe over 1000 unge, som på den ene eller anden måde har haft udfordringer, i arbejde. Det er sket igennem aftaler med socialforvaltningerne i flere byer om at ansætte udsatte unge i fritidsjob med mentorstøtte.

En indsats, som ifølge Christian Flø fortsætter, uanset om Salling Group hiver prisen hjem ved selve overrækkelsen den 1. oktober.

- For os er det vigtigt at være en arbejdsplads for alle. Vi har mange kolleger, som hver dag bidrager til at tage et samfundsansvar og sikre, at vi er en arbejdsplads, hvor alle, uanset forudsætning, kan gøre en forskel. Vi håber, at det er nok til at vinde prisen, men det er også et stærkt felt, vi er oppe mod, siger Christian Flø.

De øvrige nominerede i kategorien for virksomheder med mere end 100 ansatte er NNC Danmark A/S og Danish Crown i Blans.

Salling Group har tidligere været nomineret til CSR People Prize flere gange – blandt andet for en særlig indsats i føtex i Silkeborg i 2009, på virksomhedens centrallager i Højbjerg i 2014 og i Bilka One Stop i Fields i 2010, hvor Salling Group også vandt prisen.

Jubilæumsudgaven af CSR People Prize består af de sidste 20 års vindere og nominerede til prisen, hvoraf slutfeltet er skåret ned til tre virksomheder, som har arbejdet bredt med socialt ansvar i mange år, og hvor indsatsen er dybt forankret i virksomheden.

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Ny undersøgelse: Stort flertal af danskerne vil have tobakken skjult23.10.2018 07:40pressemeddelelse

En ny undersøgelse viser, at et stort flertal på 71 procent af danskerne bakker op om, at butikkerne skjuler tobak og cigaretter. Metoden bygger på gode erfaringer fra udlandet og anbefales af Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lægeforeningen, for at forhindre unge i at blive rygere. Et flertal af danskerne er også parate til at gøre det lovpligtigt at gemme cigaretterne væk. Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge, og halvdelen af dem, der bliver ved, ender med at dø af det.