Salling Group: Der skal turbo på klimamærket
Du kender Økomærket, Nøglehullet, Svanemærket, og snart kommer der – måske – et nyt mærke, der skal hjælpe klimabevidste forbrugere med at finde hoved og hale i klimaanprisningerne.
- Sammen med den øvrige arbejdsgruppe har vi i dag overdraget vores anbefalinger til et nationalt klimamærke, der skal gøre det lettere for forbrugerne at købe ind med omtanke for klimaet. Vi anbefaler et statskontrolleret klimamærke, der rangerer fødevarerne på en skala fra rød til grøn. Som forbruger bliver det således lettere at afkode en vares klimaaftryk, også i en travl indkøbssituation, siger Salling Groups repræsentant i arbejdsgruppen, kommerciel direktør i Netto Martin Hasgard.
Salling Group, der driver Netto, Bilka og føtex, har blandt andet taget egne erfaringer fra test af klimamærket Skyen med sig ind i arbejdsgruppen. Sammen med Salling Groups overordnede klimaambition og et ønske om at gøre det lettere for kunderne at træffe klimabevidste valg i hverdagen.
CSR-direktør i Salling Group Henrik Vinther Olesen glæder sig over, at anbefalingerne forhåbentlig snart kan komme ud og leve og sender en klar opfordring videre til ministeren om ikke at lade klimamærket vente på sig.
- Klimaet er for længst løbet tør for tålmodighed, og i Salling Group har vi også ventet utålmodigt længe på et klimamærke. Så længe, at vi gik i gang med at lave vores eget, som vi testede med stor succes. Men det er selvsagt i klimaets interesse, at kunderne kun skal forholde sig til ét klimamærke, uanset hvor de handler. Det glæder os derfor usigeligt meget, at arbejdsgruppen nu har præsenteret sine anbefalinger, og vi håber, fødevareministeren vil tage anbefalingerne til sig og arbejde hurtigt herfra, siger Henrik Vinther Olesen.
Den officielle overdragelse og præsentation af anbefalingerne fandt sted på Fisketorvet, hvor Salling Group lagde rammer til i form af den lokale føtex. Fødevareminister Jacob Jensen tog imod anbefalingerne, og alt efter hvordan ministeren vælger at gøre brug af dem, kan dagens overdragelse få stor betydning for Danmarks klimabevidste forbrugere.
- Vi noterer os med tilfredshed, at fødevareministeren er positivt indstillet overfor et nationalt klimamærke. I Salling Group stiller vi os til rådighed for det videre arbejde, så vi hurtigst muligt kan få et klimamærke ud i butikkerne, siger Henrik Vinther Olesen.
Læs arbejdsgruppens anbefalinger til et nyt klimamærke på Fødevareministeriets hjemmeside: https://fvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/foedevareminister-modtager-anbefalinger-til-det-kommende-klimamaerke-paa-foedevarer
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum