Salling Fondene uddeler stort millionbeløb til medarbejderne

Fondene bag Danmarks største detailkoncern, Salling Group, uddeler knap 15 millioner kroner til medarbejdere i virksomheden

Over 9.000 medarbejdere i blandt andet Bilka, føtex, Netto og Salling Stormagasiner kan glæde sig til en lille ekstra hilsen på lønsedlen i slutningen af august. Det sker, når Salling Groups ejere, Salling Fondene, uddeler en del af fondens overskud til medarbejdere.

I alt er der tale om en uddeling på 14,7 millioner kroner fra Købmand Ferdinand Sallings Mindefond. Fonden blev stiftet i 1957 af Salling Groups grundlægger, købmand Herman Salling, og hans søster, blandt andet med det formål, at en del af fondens overskud skulle tilfalde medarbejderne i virksomheden. Gratialet gives til både nuværende og tidligere medarbejdere, som har været ansat i hele perioden fra 2016 til 2019.

– Vores medarbejdere arbejder hver dag for at gøre hverdagen bedre for vores kunder og samfundet omkring os. Gennem deres indsats kan vi også investere i flere bæredygtige løsninger og hjælpe, hvor vi kan, eksempelvis under en krise som COVID-19. Derfor er vi glade for, at en del af fondens overskud på denne måde kommer medarbejderne til gode, siger Per Bank, formand i Købmand Ferdinand Sallings Mindefond og administrerende direktør i Salling Group.

Salling Fondene blev i 2017 eneejer af Salling Group efter at have tilbagekøbt de resterende aktier i virksomheden. Fondene er kendt for at støtte en lang række initiativer og projekter, der er til glæde og gavn for mennesker i Danmark. Samlet set har fondene siden 2012 uddelt over én millard kroner til kultur, sport, uddannelse, kirke og velgørende formål.

Seneste uddeling af gratiale til medarbejderne var i 2019.

- - - - - -

Om udbetalingen af medarbejdergratialer

• Salling Fondene (Købmand Ferdinand Sallings Mindefond) udbetaler 14.733.727 kroner i medarbejdergratialer.

• Alle medarbejdere i Salling Group er berettigede til at modtage gratiale fra Mindefonden, hvis de har været ansat i en sammenhængende 4-årig periode fra 2016 til 2019.

• Udbetaling af medarbejdergratialer afgrænser sig, ifølge fondens fundats, til medarbejdere i Danmark.

• I alt modtager 9.009 medarbejdere et gratiale.

• Alle medarbejdere, der opfylder kriterierne, modtager det samme beløb. Denne gang er gratialet på 1635,4 kroner. Beløbet er skattepligtigt op til 80 %.

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.