Salget af Virtual Reality kan nå 1 mia. dollars i 2016

Mens 3D-TV er på vej i glemmebogen

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

København, 12. april 2016

2016 bliver året, hvor Virtuel Reality-spil for alvor slår igennem. Det forudser eksperter i en ny, global analyse foretaget af Deloitte. Salget af Virtual Reality-headset og -spil forventes for første gang at passere 1 mia. dollars på verdensplan. Også i Danmark er forbrugere klar til at prøve kræfter med den virtuelle verden, hvor virkeligheden let kan blandes med fantasien.

- Der er ingen tvivl om, at markedet for Virtual Reality står over for et stort gennembrud. På verdensplan forventes det, at der vil blive solgt ca. 2,5 mio. headset i 2016 samt mere end 10 mio. spil. Det er bl.a. virksomheder som Oculus, HTC, Samsung, LG, PS, Google og Microsoft, der er klar til at lancere nye produkter, siger partner i Deloitte Morten Willemar.

At markedet for Virtual Reality ikke tidligere er eksploderet skyldes især, at teknologien ikke har været til stede, mener Morten Willemar:

- Hvis Virtual Reality skal give illusioner om virkeligheden, kræver det stor processorkraft og skærme med meget høj opløsning. Indtil for nylig var den teknologi for dyr til den almindelige forbruger. I dag er teknologien tilgængelig, ligesom udbuddet af spil er fulgt med. Derfor tager markedet fart lige nu.

Man skal dog stadig hoste op med nogle tusind kroner, hvis man vil være med på Virtual Reality-bølgen.

- Produkterne i den dyre ende koster typisk omkring 6.000 kr., mens de billige headset, der fx kobles til PlayStation eller Xbox, koster cirka det halve. Samtidig ser vi også løsninger, hvor man bruger sin smartphone i stedet for et selvstændigt headset. Her er priserne naturligvis noget lavere, men også kvaliteten, siger Morten Willemar.

Mens Virtual Reality-markedet altså er i rivende udvikling, går 3D-TV til gengæld en langt mere usikker fremtid i møde, vurderer Morten Willemar:

- Efter flere års tilløb må man konstatere, at meget få forbrugerne gider sidde hjemme i sofaen med 3D-briller på for at se TV. Mange producenter forlader derfor 3D og vender bl.a. blikket mod Virtual Reality, som har et langt større potentiale rent kommercielt.

Virtual Reality bruges ikke kun af spil-industrien. Eksempelvis investerer rejsebranchen og autobranchen også i at skabe virtuelle oplevelser, der kan få kunderne til at købe deres produkter.

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen er en del af Deloitte TMT Predictions 2016.

Morten Willemar
mwkristensen@deloitte.dk

Morten Willemar er partner i Deloitte og ekspert i de kreative brancher

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S