Salget af sommerhusgrunde fortsætter med at stige

I de seneste fem måneder er der solgt lige så mange sommerhusgrunde som i hele 2018. Det vilde sommerhussalg og det lave udbud har gjort ideen om at bygge selv attraktiv.

I maj måned studsede vi for første gang på Boligsiden over det meget høje antal af solgte sommerhusgrunde. I august måned skrev vi første gang om en enorm stigning i salget på 93 procent, og her to måneder senere kan vi igen fortælle om en vild stigning.

Salget af sommerhusgrunde er nemlig fortsat med at stige, og med henholdsvis 140 og 130 salg i august og september, skriver de seneste to måneder sig ind som de bedste for markedet for sommerhusgrunde nogensinde.

”Da vi første gang registrerede den store stigning i salget af sommerhusgrunde, var vi meget overraskede. Vi koblede det hurtigt sammen med det høje sommerhussalg og et generelt fald i udbuddet. Nu ser vi så, at salget af sommerhusgrunde er fortsat med at stige i sensommeren. Det kan ikke længere overraske os, men det er fortsat en bemærkelsesværdig udvikling,” siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Stigningen i salget af sommerhusgrunde er mere end fordoblet i tre af fem regioner. Nemlig Region Nordjylland, Region Sjælland og Region Syddanmark.

Betydningen af corona

Med de mange salg af sommerhusgrunde i august og september er der i de seneste fem måneder solgt sammenlagt 627 sommerhusgrunde. Det er 88 procent mere end i samme periode sidste år og lige så mange som i hele 2018.

Den vilde opblomstring i sommerhussektoren har rod i corona, der lagde Danmark ned i foråret. Danskerne fandt hurtigt ud af, at deres sommerferieplaner var aflyst, og mange tog derfor ud i sommerlandet for at finde det hus, de skal holde ferie i de kommende somre.

”Da interessen for sommerhuse eksploderede i foråret, tvang det udbuddet ned, og konkurrencen om sommerhusene op. Det har fået køberne til at tænke alternativt. Flere køber helårshuse og bruger som sommerhuse ved hjælp af flexboligordningen. Vi har også set, at nogle købere slækker på deres krav til beliggenhed, og det har styrket salget i nogle af de sommerhusområder, vi ikke så tit hører om. Og så ser vi altså et sandt boom i antallet af købere, der vil bygge sommerhus selv,” siger Birgit Daetz.

Udviklingen i salget af sommerhusgrunde:

Måned

Ændring

Juli

August

Samlet

(Kilde: Boligsiden)

Regional udvikling i salget af sommerhusgrunde i perioden maj-september:

Ændring

Region Hovedstaden