Salget af Danske Andelskassers Banks aktier i Sparinvest er godkendt

De danske konkurrencemyndigheder og Finanstilsynet i Luxembourg, CSSF, har nu godkendt salget af 75 % af Danske Andelskassers Banks aktier i Sparinvest Holdings SE. Selve salget er dermed nært forestående, og tilbage udestår kun, at pengene fra salget går ind på kontoen hos de banker, som er en del af ejerkredsen bag Sparinvest.
Jan Pedersen, adm. direktør

Den 1. marts 2019 kunne ejerkredsen bag Sparinvest oplyse, at der var indgået en betinget aftale om salg af 75 % af aktiekapitalen i Sparinvest til Nykredit koncernen.

Danske Andelskassers Bank, som er en del af ejerkredsen, ejer dags dato 13,8 % af aktierne i Sparinvest, og et salg af 75 % af disse aktier samt en kursregulering på de resterende 25 % af aktierne vil indebære en ekstraordinær skattefri nettoindtægt på cirka 151 mio. kr. samt et skattepligtigt ekstraordinært udbytte på cirka 7 mio. kr. Dette er i tillæg til den skattefri udbyttebetaling på 21,4 mio. kr., som banken har fået udbetalt i juni 2019.

Banken har ad to omgange opjusteret forventningerne til året resultat, blandt andet på baggrund af salget af bankens aktier i Sparinvest. Med den seneste opjustering forventer banken en basisindtjening i intervallet 150-180 mio. kr. og et resultat før skat i intervallet på 320-360 mio. kr.

Den endelige transaktion forventes gennemført den 30. august 2019.

I forbindelse med myndighedsgodkendelserne siger Danske Andelskassers Banks administrerende direktør Jan Pedersen:

”Jeg glæder mig over, at salget af Sparinvest nu er nært forestående, og at den betydelige effekt ved salget vil kunne indgå i bankens kapitalprocent i forbindelse med aflæggelsen af delårsrapporten for 3. kvartal 2019. Bankens meget stærke kapitalgrundlag vil betyde, at vi får endnu bedre muligheder for at søsætte nye, spændende initiativer til gavn for bankens kunder og aktionærer og indgå nye partnerskaber om attraktive kundetilbud, så vi kan være mere end en bank for vores kunder.”

For yderligere information, kontakt venligst:
Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank, på telefon 87993033 / 23725570 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

Jan Pedersen, adm. direktør

Om Danske Andelskassers Bank
Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 14 filialer og rådgivningscentre beliggende i Jylland og på Fyn samt et landbrugscenter. Der er ca. 310 medarbejdere, og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Læs mere på andelskassen.dk.