Boligsiden

Salget af boliger faldt markant fra andet til tredje kvartal 2021

Trods en mindre fremgang i boligsalget i september måned lander det samlede resultat for hele tredje kvartal på et niveau, der er hele 23 procent lavere end i andet kvartal 2021. Det viser nye handelstal fra Boligsiden.
Foto: Boligsiden.

I løbet af juli, august og september måned har de danske ejendomsmæglere solgt 24.405 boliger i Danmark. Det er 23 procent færre end resultatet for andet kvartal 2021 og samtidig 28 procent lavere end i årets første tre måneder.

Det fremgår af Boligsidens nye handelstal for september.

Kvartalsresultatet er skabt af cirka 7.800 boligsalg i både juli og august måned, imens der i september blev solgt cirka 8.700 boliger.

”Boligsalget havde fuld fart på i både første og andet kvartal i år, hvor der i begge perioder blev solgt over 30.000 boliger. Men i løbet af sommeren faldt der mere ro på, og selvom vi ser en let stigende handelsaktivitet i september, befinder vi os nu på et mere naturligt niveau, som minder om det, vi tidligere har set i årene inden corona,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Husene trækker det samlede boligsalg op

Ser vi nærmere på de enkelte boligtyper, er det især salget af villaer og rækkehuse, der trækker det samlede salg op.

I tredje kvartal 2021 blev der samlet solgt 14.609 villaer og rækkehuse. Det er 10 procent færre end i samme periode sidste år, hvor der blev solgt ekstremt mange huse under corona. Men det er samtidig ni procent flere solgte huse end i tredje kvartal 2019, hvor corona endnu ikke havde sat sit præg på boligmarkedet.

”I juli og august i år lå salget af huse under resultatet for de tilsvarende måneder sidste år, men i september så vi, at hussalget i nogle uger tangerede de samme salgstal som under corona. Derfor ser vi også en lille stigning i det samlede salg af huse i netop september. Det er i høj grad en stigning, som kan tilskrives det sædvanlige sæsonudsving, som vi normalt ser i overgangen fra august til september, men det viser også, at der fortsat sælges mange huse i Danmark,” forklarer Birgit Daetz og tilføjer:

”I de første uger af oktober har vi til gengæld set, at kurven for hussalget bøjer nedad, og det kan være en indikation på, at hussalget også er på vej ned på niveauet for tiden før corona, som både lejligheds- og sommerhussalget har ligget på i lang tid.”

Boligsalget opdelt per kvartal:

Villaer/rækkehuse

21.063

29.365

-

(*Alle boligtyper dækker over villaer, rækkehuse, ejerlejligheder, sommerhuse, kolonihave, andelsbolig, landejendom, helårsgrund, fritidsgrund, villalejlighed og lystejendom. Kilde: Boligsiden)

Boligsalget måned for måned i 2020 og 2021:

Villaer/rækkehuse

1.334

10.243

8.724

Har du brug for yderligere kommentarer eller tal for de(n) kommune(r), du dækker. Kontakt kommunikationsdirektør Birgit Daetz, bcd@boligsiden.dk. Telefon: 21210284

Foto: Boligsiden.

Information om Boligsiden

Boligsiden
Kronprinsensgade 6, 2

70274999https://www.boligsiden.dk/

Hvem er Boligsiden.dk?
På Boligsiden.dk gør vi det nemt for boligkøbere at finde den bolig, de er på jagt efter. Selskabets aktionærer er ejendomsmæglere, ejendomsmæglerkæder og Dansk Ejendomsmæglerforening. Boligsidens Markedsindeks viser aktuelle nøgletal om boligmarkedet, og statistikkerne er baseret på indberetninger fra samtlige af ejendomsmæglernes boligsalg. Boligsiden.dk udgiver løbende artikler om boligmarkedet på www.boligsiden.dk/nyheder og udsender hver måned en række faste pressemeddelelser med udgangspunkt i udviklingen i handelsaktiviteten, salgspriser, salgstid, nedslag og boligudbud.

Følg pressemeddelelser fra Boligsiden

Flere pressemeddelelser fra Boligsiden