TestDig

Salget af alternativ til coronatest eksploderer

I de første to uger af coronakrisen hamstrede danskerne pulsoxymetre som aldrig før. De små apparaters evne til at påvise, om man er i risikozonen for at få corona, har sendt salget på himmelflugt.
Under coronakrisen har hjemmetest været i høj kurs og til tider umulige at skaffe. Det har medført stor efterspørgsel på alternativer som eksempelvis pulsoxymetre, som måler iltindholdet i blodet. Foto: PR.

Under måneder med corona-skyen hængende dystert over hovedet på den danske befolkning har efterspørgslen på hjemmetest været i høj kurs, og selvom de først blev frarådet af sundhedsstyrelsen for derefter at blive accepteret, har de hele tiden været svære at opdrive. Det har fået danskerne til at kigge i andre retninger for at få afklaret, hvorvidt de var smittet med corona eller ej.

Et alternativ til coronatest har vist sig at være såkaldte pulsoxymetre, som med en klemme om fingeren kan måle puls og iltmætning i blodet, hvilket er en god indikator for, om man lider af en lungesygdom som eksempelvis corona. Normalt benyttes pulsoxymetre primært af folk med kroniske lungesygdomme for på jævnlig basis at monitorere lungefunktionen, men under coronakrisen har de små apparater fundet ny anvendelse.

– Vi har siden udbruddet af corona i marts set en reel eksplosion i salget af pulsoxymetre i vores webshops. Alene i dagene fra 23. marts til 8. april solgte vi 1233 test svarende til en stigning på 5090 procent sammenlignet med samme periode sidste år og måtte derfor hurtigt melde alt udsolgt. Vi har endda fået forespørgsler fra hospitaler og kommuner, som ønskede at fjernmonitorere borgerne, udtaler Mikkel Roed, direktør for TestDig.dk, der forhandler hjemmetest.

Lav iltmætning kan betyde øget risiko for corona

Den pludselige opmærksomhed omkring pulsoxymetre giver ifølge praktiserende læge ved Alles Lægehus Jens Thygesen god mening. Hvis man oplever milde symptomer på corona, men har svært ved at komme igennem til egen læge, kan et lavt iltmætningstal sort på hvidt tydeliggøre alvoren.

– Den nyopdagede popularitet er givetvis opstået, fordi der er skrevet spalte op og spalte ned om coronavirussen, og hvordan den rammer lungerne. Samtidig var det jo i starten ikke muligt for alle at blive testet for corona, og da én af følgevirkningerne er en livstruende lav iltmætning i blodet, kunne et pulsoxymeter hjælpe med at påvise, om man havde grund til at være urolig og skulle søge egen læge, forklarer Jens Thygesen.

Generelt et godt redskab

At netop pulsoxymetre er blevet så populære den seneste tid tilskriver Jens Thygesen dog ikke udelukkende coronapandemien, selvom det uden tvivl har været i den anledning, at det lille apparat er blevet noget nær danmarkskendt. Ifølge den erfarne læge er det nemlig et redskab til afklaring, hvor man nemt kan udføre certificerede hjemmetests som en slags personlig sikkerhedskontrol for, at alt er, som det skal være.

– Jeg synes, den er god at have i coronatiden, hvor det har været sværere end normalt at blive tilset af egen læge. For hvis man ringer og oplyser sin iltmætning, så er man sikker på, at der bliver handlet. Den er generelt også god at have for ældre samt patienter med kroniske lungesygdomme, hvor eksempelvis en almindelig forkølelse er slem, uddyber Jens Thygesen.

Jens Thygesen
Praktiserende læge, Alles Lægehus
info@thygesen-health.dk

Mikkel Roed
Direktør, Testdig.dk
info@testdig.dk

Billeder

Download
Generelt er pulsoxymetre gode at have for ældre samt patienter med kroniske lungesygdomme, hvor eksempelvis en almindelig forkølelse er slem, forklarer Jens Thygesen. Foto: PR.
Download
Siden starten af marts har TestDig.dk oplevet en sand eksplosion i antallet af solgte pulsoxymetre i såvel Norge som Danmark. Foto: PR.

Information om TestDig

TestDig

Testdig.dk er en familieejet og -drevet virksomhed, der er registreret hos Lægemiddelstyrelsen som importør og distributør af medicinsk udstyr og IVD-tests. www.testdig.dk