Sætter Aalborg på verdenskortet

Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC) blev i høj grad bygget for at trække gæster til landsdelen. Det viser sig meget bogstaveligt i et kommende travlt efterår med mere end 60 store og internationale arrangementer, og hvor der kun er få ledige datoer tilbage i de store sale.

Aalborg Kongres & Kultur Center har i år kunnet fejre 70-års fødselsdag. Men der er langt fra tale om en støvet, gammel dame – tværtimod. Gennem syv årtier har AKKC været med til at sætte Aalborg på – ikke bare Danmarkskortet men også verdenskortet – når det gælder koncerter og standup med verdenskendte navne, internationale messer og ikke mindst som den helt store spiller, når det gælder facilitering af konferencer og kongresser med flere tusinde deltagere ad gangen.

• Når AKKC lykkes med at skabe store kulturarrangementer, messer og vinde de store konferenceudbud er det ikke kun noget, der kommer AKKC til gode. Det bringer profit til hele byen og oplandet, når de mange tusinde gæster benytter sig af detailhandlen, restauranterne og hotellerne i byen, forklarer Nicolaj Holm, direktør i AKKC.

I efteråret forventer AKKC at tiltrække 12.000 internationale erhvervsfolk til Aalborg i form af både udstillere og besøgende fra op mod 50 forskellige lande til deres egen populære messe DanFish International, der er en af verdens mest betydningsfulde fiskerimesser. En messe som får en direkte afledt effekt på byen på minimum 39.000.000 kr., og hvor størstedelen af hotelværelserne i Aalborg er i brug over flere dage.

Derudover er efterårskalenderen i AKKC fyldt med store kongresser, konferencer, landsmøder og award shows, hvor AKKC byder velkommen til Socialdemokratiets Årsmøde, 3F Industriens Landsmøde, EPE’23 ECCE Europe, Dansk Fjernvarmes Landsmøde, HK Privat Kongres, FOAs Kongres m.fl. – foruden et utal af mellemstore arrangementer, mindre møder, og den tætpakkede kalender med kulturarrangementer. Det hele gør, at kalenderen stort set er fyldt ud i de store sale hele efteråret i det nordjyske kongres- og kulturhus, der tiltrækker mere end en halv mio. gæster om året.

Aalborg er i front
I sidste uge kunne AKKC afsløre, at de sammen med Restaurant AKKC by MEST og Destination Nord havde vundet Kommunernes Landsforenings udbud på 14 konferencer frem til 2026 med, hvilket resulterer i 20.000 hotelovernatninger i løbet af de næste tre år. Og Aalborg er helt i front, når det gælder tiltrækningen af de store konferencer. Her er det gode samarbejde mellem byens aktører, AKKC’s fordelagtige placering i byen og husets store erfaring blandt andet af væsentlig betydning.

• Der er mange forskellige parametre vores kunder kigger på, når de skal træffe beslutningen om, hvor deres konference, årsmøde eller kongres skal være. En af dem er selvfølgelig prisen, men derudover oplever vi også, at der bliver lagt vægt på vores store erfaring med at afvikle konferencer, vores intense arbejde med bæredygtighed, og det faktum at Aalborg har mange gode hoteller, der ligger tæt på byen, gør det attraktivt at være her, siger Nicolaj Holm.