Sæt tænderne i en hotdog og støt BØRNEfonden

Snart kan tandsættet igen gribe om en sprød hotdog med god samvittighed. Søndag d. 3. september løber Hotdog DM 2017 af stablen på Food Festival i Aarhus. Igen i år går hele omsætningen til BØRNEfondens arbejde i verdens fattigste lande.

Om få dage smider landets dygtige kokke, pølsemænd og slagtere fløjlshandskerne og kæmper om pris og ære i den gode sags tjeneste. På den prestigefyldte konkurrence og årlige event, Hotdog DM, konkurrerer en perlerække af dygtige gastronomer og pølseentusiaster side om side om at kreere de bedste hotdogs.

Hotdog DM er en del af Food Festival i Aarhus og det helt store trækplaster, der hvert år tiltrækker et stort publikum. Deltagerfeltet er spækket med kendte kokke og anmelderroste restauranter, og mesterskabet har ry for at stå bag hotdog-serveringer af meget anderledes og speciel karakter – såsom hotdogs med levende citronmyrer, røde pølser i kulsorte brød samt hotdogs serveret af maskerede og dansende tjenere. Sidste år løb Hotdog Kongen Paul Cunningham fra Henne Kirkeby Kro med begge priser – Årets Hotdog Konge og prisen for bedste, moderne hotdog.

”DM i Hotdog bliver i år vildere end nogensinde. Vi har populære navne på programmet, og mange gæster vender tilbage år efter år for at sætte tænderne i en hotdog udover det sædvanlige. Og så er vi stolte af at kunne donere omsætningen til et formål, der virkelig giver mening,” siger Food Festivals direktør, Anna Lund.

For fjerde år i træk har Food Festival valgt at donere hele eventens omsætning til udviklingsorganisationen BØRNEfonden. I år går donationen til et projekt, som skal forbedre sundhedstilstanden og reducere fejlernæring blandt 6000 børn i Mali. Unge mødre vil blandt andet blive undervist i god ernæring og ad den vej få livsvigtig viden, der kan gavne deres børns helbred. BØRNEfonden vil også organisere støttegrupper med mødre fra lokalsamfundet, som skal hjælpe familier med at sørge for god ernæring til deres børn.

”Vi er rigtig glade for, at Hotdog DM igen i år har valgt at bakke op om vores arbejde med sundhed og ernæring. I Mali er fejlernæring et stort problem - især i landområderne, hvor vi arbejder. Og her vil donationen fra eventen gøre en stor forskel for både børn og familier,” siger BØRNEfondens adm. dir., Bolette Christensen. Mali er et af verdens fattigste lande, og fejl- og underernæring er medvirkende årsag til 45 procent af alle dødsfald blandt børn under fem år.

Hotdog DM har været afholdt siden 2008, og sidste år modtog BØRNEfonden godt 235.000 kroner til et stort ernæringsprojekt, som lige nu hjælper over 1000 børn i Burkina Faso.

I år finder Hotdog DM sted søndag d. 3. september kl. 12.30 ved Kokkescenen på Food Festival i Aarhus. For at støtte BØRNEfonden skal du først købe adgangsbillet til Food Festival og derefter kuponer, der bruges som betaling til at købe hotdogs.

CEO i BØRNEfonden Bolette Christensen, kan kontaktes gennem kommunikationskonsulent Gitte Meyer Madsen på tlf. 29 42 15 14.

BØRNEfonden har i 45 år arbejdet i nogle af verdens fattigste lande og er i dag en af Danmarks store udviklingsorganisationer. I samarbejde med lokalsamfund, organisationer og myndigheder arbejder BØRNEfonden for at sikre en bæredygtig fremtid for børn, unge og familier.