Sæt penge af til at få flytningerne i mål

Djøf advarer mod at flytningen af statslige arbejdspladser medfører nedskæringer og besparelser

Flytningen af op imod 4.000 statslige arbejdspladser er godt i gang, og regeringen har netop gjort status på flytteplanerne, der skal bidrage til at sikre et Danmark i bedre balance.

- Op imod 1.500 af Djøfs offentligt ansatte medlemmer er berørt af flytteplanerne. Og det overordnede billede er, at på de arbejdspladser, der foreløbig er flyttet, har det store flertal af medarbejdere – op mod 85 pct. - valgt at sige op og finde sig et andet job, fortæller Lisa Herold Ferbing.

- Det er en meget stor beslutning at rykke sig selv og familien op med rode og flytte til en anden del af landet. Det handler jo også om ægtefælles job og karriere og børnenes dagligdag og hele familiens sociale netværk, forklarer hun.

Djøf er ikke overrasket over, at så mange vælger ikke at flytte med. Det var samme resultat, en undersøgelse Djøf gennemførte i oktober 2015 viste: Her svarede 15 pct., at de ville flytte med jobbet eller pendle. Resten vil søge et nyt job.

- Heldigvis kan vi se, at det går godt med at finde et nyt job, for dem, der ikke flytter med. Og samtidig medfører flytningen af arbejdspladserne, at der opstår nye jobmuligheder for vores medlemmer rundt om i hele Danmark. Det giver nye karrieremuligheder. Og nyuddannede fra universiteterne i Aalborg, Aarhus og Odense har også flere jobmuligheder, så de ikke behøver flytte mod hovedstadsområdet for at komme i job. For selvfølgelig er der højt kvalificerede kandidater til de flyttede job over hele landet, siger Lisa Herold Ferbing.

Men flytningen af de mange arbejdspladser er ikke uden omkostninger:

- Det er klart, at en så massiv udskiftning af medarbejdere, som vi ser med flytningen, medfører et helt åbenlyst tab af viden, erfaring og produktivitet på den korte bane. Så borgere og virksomheder kan forvente lidt længere sagsbehandlingstider i en periode, indtil de nye medarbejdere er lært op og kommer ind i substansen.

Lisa Herold Ferbing hæfter sig også ved de direkte omkostninger til flytningen:

- Endnu ved vi ikke, hvad den samlede regning kommer til at lyde på. Men det er dyr omgang at flytte så mange arbejdspladser. Foreløbig har regeringen gjort regningen op til knap en milliard kroner. Desværre har vi endnu til gode at se, hvor og hvordan man finder de penge. Regeringen har kun sat 400 millioner kroner af. Vi vil gerne advare mod, at flytningen af arbejdspladserne kommer til at medføre nedskæringer og besparelser – både på de arbejdspladser der flytter, og i resten af den statslige administration. Det vil være en høj pris at betale for det overordnede mål om at sikre et Danmark i bedre balance, påpeger Lisa Herold Ferbing.

Pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73, mail tgr@djoef.dk