ADVOKATFIRMAET H E ANDERSEN & CO

Sælgers marked: Boligpriserne hamrer i vejret, mens udbuddet er rekordlavt

De danske huspriser er de seneste to måneder ikke set højere siden 2010. Men der er ikke mange huse at købe på et halvtomt marked, viser nye tal fra Boligsiden.
Huspriserne er rekordhøje, mens udbuddet er rekordlavt. Markedet tilhører derfor sælgeren i øjeblikket. Ifølge erfaren boligadvokat kan den intelligente køber altid få en fornuftig handel i hus. Foto: PR.

Priserne på villaer, rækkehuse, ejerlejligheder og sommerhuse stiger i et voldsomt tempo og er for anden måned i træk steget til det højeste niveau siden 2010. Udbuddet af huse er til gengæld faldet med fire procent i skolernes sommerferie og er 15 procent lavere sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser nye tal fra Boligsiden.

At husmarkedet er støvsuget for boliger, og at de udbudte ejendomme er sat på markedet med en rekordstor prisseddel, gør det ikke alene sværere for køber at finde det rette hus. Tendensen tipper også magtbalancen i forhandlingerne over til sælger.

– At købe hus vil for mange nok være den største økonomiske beslutninger, som mange mennesker tager. Når markedet så er præget af lavt udbud og en trang til hurtige handler, så er det bare rigtig vigtigt at kunne tage den rigtige beslutning, ellers kan det blive en ærgerligt dyr omgang for huskøbere, som man skal leve med mange år frem, fortæller advokat Hans-Erik Andersen fra advokatfirmaet H-E Andersen og Co, som foruden mere end 40 år erfaring fra sine to advokatkontorer i Solrød og Lejre også har 14 års erfaring som ejendomsmægler.

Den snu køber kan ifølge Hans-Erik Andersen dog med få midler altid få en fornuftig handel i hus, uanset om boligmarkedet er til købers eller sælgers fordel. Med 15 års erfaring som ejendomsmægler og advokatkontorer i både Solrød og Lejre, har han manges års erfaring fra begge sider af hushandlen. Han giver sine fire bedste råd til, hvad en potentiel køber skal være opmærksom på i en opsvingsperiode.

Se på boligens liggetid

Vær opmærksom på boligens liggetid, inden du byder på boligen. Hvis boligen har været til salg længe, kan det være en medvirkende faktor til at presse prisen længere ned i samarbejde med din egen bygningssagkyndige.

Få en ekstern rådgiver

Fire ud af ti købere, særligt unge, tror, at mægleren er deres rådgiver. Men det er vedkommende ikke. Mægleren skal derimod betragtes som sælgers rådgiver. Derfor er det en god idé at tilknytte en ekstern rådgiver, for eksempel en advokat, der kan forhandle prisen på dine vegne.

Undgå budkrig

Men når det er sælgers marked, handler det for køber om at undgå en budrunde, hvor flere potentielle købere afgiver et skriftligt og bindende bud, hvor det er op til sælger at vælge imellem de indkomne bud. Hvis du er sikker på, at du vil købe huset, bør du og sælger forhandle og underskrive aftalen hurtigst muligt. I købsaftalen kan I skrive individuelle vilkår ind, hvor I tager forbehold for rådgivers og bankens godkendelse, hvilket typisk tager mellem fire og seks hverdage. De individuelle vilkår i købsaftalen giver desuden mulighed for at angive andre forbehold, der eventuelt giver anledning til forhandling om prisen.

Tag kontakt til sælger

I en tid med mange hurtige handler, skal man sørge for at have fingeren på pulsen og overvåge boligen, så man ved besked, hvis mægleren melder, at boligen pludseligt er blevet solgt til anden side. I så fald kan du prøve at tage personlig kontakt til sælger for at høre, om salget er endeligt, eller om det stadigt er muligt at byde.

Hans-Erik Andersen
Advokat og indehaver, Advokatfirmaet H E Andersen & Co
advo@h-eandersen.dk

Billeder

Download
Advokatfirmaet H-E Andersen og Co vejleder blandt andet i køb og salg af fast ejendom. Foto: PR.
Download

Information om ADVOKATFIRMAET H E ANDERSEN & CO

ADVOKATFIRMAET H E ANDERSEN & CO
Solrød Strandvej 79